Abonner via RSS eller E-post

Kjøp spalteplass

Publisert den 06.01.2015 i Blogg

Det går ikke an å kjøpe redaksjonelt innhold i medier i Norge. Foreløpig. Men du kan gjøre det nestbeste: Kjøp en meningsmåling og få ukritisk journalistikk med på kjøpet.

Jeg har skrevet om dette før, og i går gikk Klassekampen på limpinnen igjen. Jeg forstår at Klassekampen er venstresidens dagsavis, ja, jeg liker avisen delvis nettopp på grunn av det gode kommentarstoffet. Men det er like fullt først og fremst en avis, og en avis bør behandle målinger som er kjøpt og betalt med den største varsomhet, enten de kommer fra NHO eller UNIO (som i dette tilfellet). Det er flere usikkerheter knyttet til slike målinger, og i bloggposten jeg nevner over har jeg nevnt et par. I dette tilfellet NHO Service og Sykepleierforbundet som begge har bestilt målinger om konkurranseutsetting — og fått vidt forskjellig resultat. Sjokkerende! Det er velkjent at en rekke faktorer, som spørsmålets ordlyd, også vil påvirke svarene. Dessuten er det nesten umulig å si noe vettug om en enkeltstående måling. Gode målinger, som YS’ arbeidslivsbarometer, gjentas år etter år.

Det er ikke rart at UNIO ønsker å få meningene sine på trykk, og et redaksjonelt oppslag er bedre enn et leserbrev. Det er mer merkelig at avisene, i dette tilfellet Klassekampen, så ukritisk hopper på.

DN har også skrevet om dette i dag.

Del på Facebook | Del på Twitter

Har du en mening?