Abonner via RSS eller E-post

Udannet uten utdannelse?

Publisert den 20.03.2014 i Blogg

Klassekampen har i dag en vittig og ikke rent lite polemisk sak om den nye tenketanken Agenda. Det viser seg at tenketanken krever høyere utdannelse i sine stillingsannonser, og dermed ville sentrale LO og Ap-topper som Gerd Kristiansen, Tor Arne Solbakken, Raymond Johansen og Dag Terje Andersen ikke være kvalifisert til en jobb der. Det er åpenbart en morsom sak, og ingen kan vel være i tvil om at en Raymond Johansen ville vært mer enn kvalifisert til å jobbe i Agenda. Det finnes mange som ham, både tale- og skriveføre mennesker med stor kapasitet, høy intelligens og god politisk innsikt. Men uten høyere utdannelse. Det er kanskje færre av de arbeiderintellektuelle i dag enn i arbeiderbevegelsens barndom, da utdanning i høyere grad ble avgjort av hvilket samfunnslag man kom fra, men det betyr ikke at de ikke finnes.

Samtidig stusser jeg litt ved resonnementet til f.eks. Leif Sande i Norsk Industri. «Det er ikke utdannelsen som er viktig, men hva som er inne i hodet til folk, sier den tidligere bilmekanikeren.» Han har jo åpenbart rett i det. Men ville han sagt det samme om en bilmekaniker? En snekker eller en rørlegger? At det ikke har noe å si om man har fagbrev, det avgjørende er hva man kan? Trolig ikke, og med god grunn. Fagbevegelsen har med rett slåss nettopp for at flest mulig skal få formalisere sin kompetanse, og ikke minst for at noen yrkestitler ikke skal kunne kastes runde og brukes av hvem som helst.

Det er selvfølgelig en avgjørende forskjell på å være snekker og akademiker, enn si ansatt i en tenketank. Men like mye som en snekker kan være god til å skrive om politikk, kan jo en akademiker være god til å snekre.

Det skjuler seg kanskje en uenighet her om hva Agenda skal være. Men HVIS (og jeg sier HVIS) Agenda skal være en akademisk anlagt tenketank, nært knyttet til universitetsmiljøene (i stedet for f.eks. en praktisk rettet, mer politisk jordnær tenketank med tette bånd til de problemstillingene fagbevegelsen er opptatt av), er det da unaturlig at de søker etter nettopp akademikere? Poenget mitt er enkelt: Akkurat som det å være snekker er et yrke og en utdannelse, er akademiker (i sine forskjellige varianter det) det. Å være akademiker er ikke bare å kunne skrive, eller en som leser mye. En akademiker skal ha lært seg noen bestemte ferdigheter, fått med seg noen analyseverktøy etc.

Jeg er enig med Sande i at det er lett å stirre seg blind på høyere utdannelse, og mange bedrifter burde kanskje være mer opptatt av erfaring og praksis. Men det er viktig at ikke dette poenget trekkes så langt at det virker som om høyere utdannelse ikke egentlig gir noen ferdigheter eller noe verdi. Det er nemlig en fordom på lik linje med dem som mener håndverkere ikke kan engasjere seg i intellektuelle debatter.

 

Del på Facebook | Del på Twitter

Har du en mening?