Abonner via RSS eller E-post

Bestillingsmålinger: Cui bono?

Publisert den 20.12.2012 i Blogg

Det er mye spennende i Dagsavisens sak i dag. En undersøkelse viser at et stort flertall ikke føler at velferdstjenestene er blitt bedre under de rødgrønne. Det er altså snakk om folks opplevelse. Det er en viktig presisering, men betyr ikke at målingen er uinteressant. Hvordan folk oppfatter tjenester er også relevant. Som Høyre-mann er jeg delvis enig med folk — jeg mener også at velferdstjenestene ikke er blitt veldig mye bedre på en del områder. Dessuten må jeg innrømme at jeg blir litt glad når det kommer dårlig nytt for regjeringen. Et bedre menneske enn det er jeg ikke.

Allikevel er det et par ting jeg stusser på i saken.

Først, og minst viktig, er Dagsavisens overskrift. 9 av 10 gir Jens stryk. Virkelig? Det stemmer at ni av ti ikke mener offentlige tjenester er blitt bedre, men kan det forsvare en slik krigsoverskrift?

Men enda viktigere er hva Dagsavisen ikke skriver. Vi får  ikke vite hvorvidt tidligere undersøkelser viser det samme eller om det er foretatt andre undersøkelser med samme spørsmål. Da kan vi ikke hvorvidt dette er oppsiktsvekkende dårlige tall eller helt i tråd med det vi kan forvente.

Dagsavisen har heller ikke problematisert at dette slett ikke er en måling de har tatt opp selv. Det er et innsalg fra UNIO, en fagorganisasjon som organiserer offentlig ansatte. Anders Folkestad får som takk for målingen, kommentere saken. Han får ingen kritiske spørsmål, men får konstatere at dette er et problem fra de rødgrønne.

Jeg mistenker at Dagsavisen her har fått et innsalg fra UNIO og slukt det hele med hud og hår. Problemet er selvfølgelig at også de som tar opp målingen har en agenda. UNIO er ikke nøytrale selv om de er partipolitisk uavhengige. Det blir nærmest feid under teppet i oppslaget. Burde ikke en avis også stille spørsmålet Cui bono? Hvem er det som tjener på dette? Og kanskje til og med problematisere det i saken?

Jeg har skrevet om bestillingsmålinger tidligere i Morgenbladet:

De som har bestilt målingen, har fått et resultat de likte og solgt saken inn, og har også fått den presentasjonen de ønsket.

At interesseorganisasjoner, partier eller bedrifter forsøker å plassere saker med sin egen vinkling i media, er selvfølgelig helt greit. At journalister så ukritisk kjøper vinklingene og den ferdigtygde presentasjonen, er verre. Jeg har utført en meningsmåling blant folk jeg kjenner. 78 prosent mener dette lukter svakt journalistisk arbeid.

Jeg kritiserte for øvrig en annen innsalgssak i Dagsavisen tidligere i høst.

Del på Facebook | Del på Twitter

1 Kommentar

[…] Bloggen er også publisert på konservativ.no […]

Har du en mening?