Abonner via RSS eller E-post

Slutt for statskirken

Publisert den 21.05.2012 i Blogg

Når Stortinget i dag vedtar endringer i Grunnloven blir statskirken i praksis historie, men Norge vil fortsatt være et kristent land, og det vil fortsatt synes i Grunnloven.

Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?
Hvorfor er du så langt borte fra meg?A
Hvorfor hjelper du ikke når jeg klager min nød?

Jeg roper om dagen, Gud – du svarer ikke,
og om natten, men jeg får ikke ro. 
Salmenes bok, kapittel 22, vers 2 og 3

Salme 22 er en gripende klagesalme, dypt rørende i sin desperasjon, men samtidig klar i sitt håp om frelse og tiltro til at Herren faktisk lytter. At åpningssetningen – Min Gud, min gud, hvorfor har du forlatt meg? – trolig er blant de mest kjente i vår kultur, bærer vitnesbyrd om en tusen år lang kristen tradisjon.

Som Inge Lønning skriver i siste utgave av Minerva, vil en av denne tradisjonens manifestasjoner snart være historie. Våren 2012 blir Norge en stat uten en kirke. Paragraf 2 i Grunnloven endres, slik at lutherdommen ikke lenger «forbliver Statens offentlige Religion». I stedet vil det heretter være slått fast at «Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv». Samtidig understrekes det at Den norske kirke «forbliver Norges Folke-kirke og understøttes som saadan af Staten», men andre tros- og livssynssamfunn skal «understøttes paa lige Linje» (men prestene skal fortsatt lønnes av staten). Henvisningen til lutheranismen er i praksis det som gjør statskirken slik vi kjenner den til historie.

 Det gir en god anledning til å reflektere over hva nettopp protestantismen og Luther her betydd i vår historie.

Den amerikanske statsviteren Francis Fukuyama legger i sitt verk «The Origins of Political Order» avgjørende vekt på religionens selvstendige rolle som drivkraft for moderne, politiske samfunn. Religionen er ikke simpelthen formet av økonomisk utvikling, geografiske trekk eller befolkningsmessig utvikling, men spiller en selvstendig, historisk rolle som pådriver. Et illustrerende eksempel er Profeten Muhammeds samling av de arabiske stammene på 600-tallet som, i følge Fukuyama, hadde vært utenkelig uten den nye troen islam og uten Muhammeds karismatiske lederskap.

Enhver europeer vil raskt oppdage grunnleggende, kulturelle forskjeller om han reiser til et arabisk land. Samtidig vil vi lett i vår sekularitet, bli ledet til å tro at forskjellene består i nettopp vår relative mangel på religiøs påvirkning og deres tilsvarende overflod av det samme. Det er trolig en misforståelse. Reformasjonen hadde umiddelbare konsekvenser for kongeriket Danmark-Norge. At staten tok over Kirkens eiendommer var selvfølgelig det mest åpenbare, men Lønning antyder også en annen sammenheng som kanskje er enda mer interessant:

Uten Luthers oppgjør med en hierarkisk kirkeforståelse og med det prinsipielle skille mellom geistlighet og legfolk er det vanskelig å forklare hvordan kvinnelige prester og biskoper kan fortone seg like naturlig under nordiske klimaforhold som det i den romersk-katolske innflytelsessfære er utenkelig.

Ved reformasjonen ble Norges riksteologi – og dermed store deler av vår idémessige ballast – byttet ut. Luthers inntreden i norsk åndsliv påvirket kanskje ikke bare våre institusjoner, men også våre mentale kart. Slik sett er det kanskje en sammenheng mellom norsk likestillingspolitikk og reformasjonen.

Noen vil kanskje være fristet til å si at Norge våren 2012 igjen skal bytte ut hele vår idémessige arv. Jeg tror det er feil. Skillet mellom kirke og stat er en konsekvens av at vårt mentale kart allerede er endret. Konsekvensene av denne endringen kommer ikke i fremtiden, de er her allerede. Den formelle endringen speiler denne utviklingen, men skaper den ikke.

Bloggposten er basert på en Ideer-lederartikkel som er trykket i siste utgave av Minerva.

Del på Facebook | Del på Twitter

42 Kommentarer

Bra blogg, Torbjørn!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Per

21.05.12

Hvis gud har en perfekt plan, hvorfor ber dere for å endre den hele tiden?

Fru Gladiflagg

21.05.12

Men la oss ihvertfall beholde korset i flagget vårt. Det har vært litt snikkesnikke-snakksnakk om det kan bli en virkelighet:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10008625
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8147392
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/-strasbourgdom-truer-korset-i-det-norske-flagget-3227216.html

Da hadde jo barn og badevann og badekar og alt forsvunnet ut som Karius og Baktus på de sju hav.

Regner med at flagget får henge som det er. Men skulle korset bli fjernet ved dom kunne vi alltids bytte det ut med et blomstermotiv ,eller et bilde av noe med litt humor i seg.Karius og Baktus,kanskje?

Joda...

21.05.12

Er glad det er over, tusen år var lenge nok.

Sainab Abdi

21.05.12

Istenden for å si «min gud, min gud hvorfor hvorfor har du forlatt meg? bør du heller si «min gud, min gud hvorfor lot du MEG forlate deg?
hvorfor lot du MEG gli mer og mer vekk fra deg?
hvorfor lot du meg gå meg vill i livet? for jeg er gått meg vill. I denne verdenen som nesten alle veier fører feil. uansett hvor jeg går vil det være valg og det er det er ikke altid så lett å velge det riktige. Gud jeg viste aldri at jeg var på villspor og jeg ville aldri dra så langt. du er den siste jeg ville miste.Den grusomme dagen jeg mister deg er alt over. Jeg har ingenting igjen.

Fru Gladiflagg

21.05.12

Håper ikke innlegget om flagg blir katalogisert som en hatefull ytring.
I såfall tar jeg jobben med å motargumentere meg selv.

Vi har foretatt denne nettdiskusjonen og blitt enige med oss selv.Det diplomatiske arbeidet har landet på at et flagg med Karius og Baktus på blir den greieste løsning for alle parter.
(tlf.ringer-det er likestillingsombudet på tråden)
…Et flagg med Karius og Baktus viser seg dessverre i ettertid å komme i konflikt med likestillingsdepartementets regulativ da både Karius og Baktus er av hankjønn.
(….)
Vi er nå blitt enige om å plassere tante Sofie i flagget istedetfor Baktus.Vi ble enig med likestillingsombudet om å utstyre Karius med en blindestokk.
Det internasjonale aspekt vil ivaretaes ved at de to er plassert på de syv hav,noe som representerer verden under ett.
Altså; Karius med blindestokk og tante Sofie på blå bunn med bølger sittende på en flåte av russisk lerketre.

Da skulle forlaget være i overenstemmelse med den reviderte grunnloven.
Den hatefulle nettdebattanten gikk over fra hat til lutter latter og glede og jeg sier meg fornøyd med innsatsen.

Da blir det kr. 400,- pluss moms.

Fru Gladiflagg

21.05.12

Sainab Abdi:
Såså,du har sikkert ikke gjort noe galt. Det ordner seg nok.Gud er grei.Det er mennesker som er slemme.Av alle farger og religioner. Nå må vi kule oss ned og samarbeide her på jord.
Smil til verden så vil verden smile til deg også.:-) Ha en god uke.

Sainab Abdi

21.05.12

Fru Gladflagg:
jeg har det helt fint eg:)
du får ha en god uke du også:D

Karlir-Johanarnt Kristjanson

21.05.12

Kirkeavgifta havner nok rett i postkassen etter dette vedtaket!
Vil flere folk melde seg ut fra folkekirken?

Trolig

Roy

21.05.12

Men statskirken blir jo ikke fjernet, i praksis. Bare begrepet er endret. DNK eksisterer på samme måte som før, ingen endringer der. Dette er ikke å skille kirke og stat, det som oppnås er å gi kirken litt mere selvstyre.

Hassan ahmed

21.05.12

Ut med statskirken og inn med statsmoskêen! Allah er stor.

21.05.12

Helt riktig Hassan ahmed gud er stor, men den dagen Islam blir statsreligion bygger jeg en flåte og setter kursen mot Storbritannia.Norge er en kristen nasjon siden Olav den hellige det kan man ikke endre på, det får du ta innover deg du har rett til å praktisere din egen religion når og hvor du måtte ønske, men din religionsfrihet stopper der min begynner og ja du må finne deg i at statssymboler har kristne rituelle preg.

Vår gud er en og den samme men vår religionsforståelse er langt fra lik, det er jo en grunn til at de fleste arabiske land henger langt etter i moderniseringen, mye av dette skyldes den desentraliserte protestantismen kontra det sentral styrte islam. Montesqieu hevdet en tid at deres områder ikke var egnet for demokrati enn så lenge har han rett. Jeg har ingenting imot Islam, men vist du står for å innføre islam som statsreligion er jeg redd her vil skje en polarisering som vil by på motstand. Om nordmenn har lite respekt for kristendommen så har de ikke desto noe mere respekt for Islam. Jeg respekterer alle religioner slik det sømmer seg i et pluralistisk demokrati.

Anti-islamist

21.05.12

Ja, dette er vel en stor dag for deg andre islamtilbdere. Et nytt steg på veien til Norvegistan er tatt, og da gleder alle landssvikere seg.

dsds

21.05.12

Det at Norge har kuttet ut statskirken, betyr ikke at Islam, Hinduisme eller Buddisme skal styre Norge. Det er komisk at nordmenn er så paranoide. Dere vet selv hva dere liker, og de aller fleste liker den sekulære levestilen, hva i all verden for dere til å tro at Norge nå er åpen for en ny religiøs styre?

Jeg ler av deres dumhet.

Norge er sekulært, get over it. Det å blande islam, eller muslimer generelt i temaer på nettet, har blitt en hobby. Nesten som før i tiden, jødene ditt, jødene datt.

Karlir-Johanarnt Kristjanson

21.05.12

Intelligenskvotienten forøkes hver eneste generasjon. Denne økningen innvarsler overtroens død – alle skjøøner det.

Anti-islamist

21.05.12

Helt greit for meg at Norge er sekulært, men det er jo ikke det dere bastardere ønsker dere. Dere jobber mot og sjikanerer gjerne kristendommens, mens islam skal være fredet. Og PK-klovnen Røe Isaksen er et skrekkeksempel i så måte

Hippie.

21.05.12

Helt alvorlig så skjønner jeg ikke at Norge ikke har befridd seg fra »stats kirken» før nå. Alle burde velge sin egen religion og ikke føle seg presset av »nasjonaliteten» vår til å »bli» kristen. Det er jo ikke slik at bare fordi stats kirken er borte så kommer Norge til å få en annen stats religion, det er lite sansynlig. Så alt dette tullet om at andre religioner kommer til å ta over er helt over styr.

Paranoide mennesker, ta det med ro og kryp til korset eller hva nå enn dere tror på. Pass på deres egen tro, takk.

Ellers, ha en fortreffelig aften videre.

Anti-islamist

21.05.12

Dere hippiejævler er jo de verste når det gjelder omfavnelsen av islam. Dere har mye mot kristendommen, men elsker islam.

Rania

21.05.12

Ut med statskirken og inn med statsmoskêen! det er eneste religon som skal bygge opp i Norge

ILD

21.05.12

Bortsett fra Lundeteigen og hans menn, tok Stortingsrepresentantene Dyrets Merke idag.

Dere har derved solgt dere til Satan, og deres sjel står ikke til å redde.

reidar

21.05.12

Dette er de eneste forandringene jeg vet om som skal skje. Dette er jo alt bare selvstyre og selvfølgeligheter. trodde disse lovene var borte for lenge siden. Vi har jo fremdeles lover ifra middelalderen tider med prester og konger!

I tillegg har norge ikke lenger en statsreligion ?

•Regjeringen skal ikke lenger utnevne biskoper. Dette får kirken bestemme selv.
•Det er ikke lenger noe krav om av minst halvparten om at regjeringens medlemmer må være kirkemedlemmer. Institusjonen «kirkelig statsråd» opphører.
•Oppdragerplikten forsvinner. Foreldre som er medlemmer av statskirken er ikke lenger «forpliktet til å oppdra barna sine i den samme» som det har stått i Grunnlovens §2 fram til nå.
•Kongen trenger ikke lenger «haandhæve og beskytte» statsreligionen. Det holder at han «bekjender» seg til den (Grunnlovens §4).

21.05.12

Ja, da skjedde det da, omsider. Dette har vi fryktet i mange år. Det finnes intet bevis for at en sekulær stat har blitt vellykket. Spill Sid Meier’s Civilization og prøv å være diktator selv.

Hva blir det neste?
Som en sekulær stat trengs det ikke et kristent kors i flagget. Fotball entusiastene har kommet med to nye forslag vi kan stemme over.

Videre trenger vi heller ikke å ha fri 2.juledag, 2. påskedag, 2.pinsedag og ikke minst Skjærtorsdag som vi til nå har hvert det eneste landet som har hatt i nyere tider.
Og det blir fritt frem for søndags åpne butikker. Vi kan jo, kutte ut 1.dagene også. Siden det er uaktuellt å ha fri på fredager.

Alt dette er jo, for å skape økonomisk vekst. Slik at de rike kan få skattelette og de med som blir syke blir fattigere. Hva om du blir syk selv? Husk på at de som ikke har tjent tilstrekelig fra før har ikke klart å spare opp noen ting.

anti-relgiøs

22.05.12

Vi kan godt slutte å være relgiøse nå. Det har gått over 1000år. Noen som fortsatt tror på Tor og Odin kanskje? eller Zevs og Herkules? Hvorfor skal vi da tro noe mer på Gud og Allah??

Relgion ble skap for at noen skulle få makt og holde skikk på folket.

[…] Denne bloggen er også publisert på konservativ.no […]

Sonja Ruud

22.05.12

Setningen; «…men prestene skal fortsatt lønnes av staten.» forklarte en del for meg. Jeg har alltid lurt på hvorfor kirkens ansatte har vært så rolige og enige i denne skilsmissen. Her fikk jeg det forklart.

Har vi da egentlig skilt lag, stat og kirke? Forkastelig.

La nå kirken lønne sine egne ansatte og ikke belemre staten med dette. Eller kan det være fordi de vet så inderlig vel at det ikke ville vært penger nok? Man kan undres hvordan andre religionssamfunn får det til.

Hvis det skal være noe rettferdighet i dette, hvorfor ikke da la staten betale lønnen til lederne i de andre religionssamfunnene da siden «tros- og livssynssamfunn skal «understøttes paa lige Linje»?

Nei, dette ble for dumt, for å si det mildt. Kutt ut å betale prestene lønn, la kirken ordne dette selv!

Duck Manson

22.05.12

Kan vi ikke like greit legge ned hele kirka? Ingen som bryr seg om kirka uansett. Folk i Norge er for godt utdannet til å tro på noe så håpløst idiotisk som en gud.

Stolt kristen

22.05.12

Det er satt brann i kristne hjerter lenge før dette, kristne som skal kjempe for kristendommen i Norge. jeg tror det vil bli en vekkelse og at mange blir omvendt. Jeg skal kjempe min kamp for min Gud i Jesu navn for kristendommen. Det står i min bibel at jeg ikke skal tilbe andre Guder, men kun min Gud.
Det finnes kristne tv-kanaler som er blitt en del av canal digital (kanal10), men også Visjon Norge. De kanalene får hele tida beskjed om at mennesker er blitt frelst, ogj eg tror det blir flere og flere nå fremover. Så jeg tror på en måte at dette var bra da dette setter ild i de kristnes hjerter til å kjempe for å frelse landet.
Vi kristne trenger å våkne og og reise oss og det måtte desverre gå så langt. Så til alle kristne der ute, reis dere opp og be for landet,kjemp for krsitendommen i Jesu navn.
Jeg ber for hver eneste en i dette landet, jeg ber om at hver eneste en må få møte vår Herre Jesus og bli frelst, møte og kjenne hans kjærlighet i en kald, tøff og hard verden. Han fjerner ikke problemer,men han leder deg alltid gjennom og kan også gjøre det vondeste om til en perle.
Her er min bønn jeg vil dele med dere alle:

Så Far i Jesu navn velsign og beskytt Norge og alle som bor i dette landet, hold de hånd over de og beskytt de og Norge. Møt hver og en med din kjærlighet så de ser hvem du egentlig er, kjærlighet. Bruk alle som kan brukes til å fremme Guds navn og hjelp oss alle og reise oss opp i Jesu navn. Men hjelp meg og alle kristne og være slik som du ønsker og ikke komme med for mye menneskebud. Hjelp meg å ha respekt for andre og hjelp meg til å elske folket til Jesus. Takk Far i Jesu navn for bønnesvar, velsignelse og seier i Jesu navn. Amen

Gud velsigne hver eneste i dette landet og Gud velsigne Norge!

stein

22.05.12

Vi får huske dette når vi «norske» kommer i mindretall endag, forsøk ikke å innføre egne lover og domstoler, jeg har mine tvil men vi er dumsnille:)

SurKaill

22.05.12

Hei Anti Islamist. Du skriver:
Dere hippiejævler er jo de verste når det gjelder omfavnelsen av islam. Dere har mye mot kristendommen, men elsker islam.

Du tar feil. Jeg avskyr islam like mye som jeg avskyr kristendommen. Men jeg avskyr sånne som deg enda mer.

Kristne eller muslimer har jeg ikke store problemer med for øvrig. Folk er folk.

Rune H

22.05.12

Til «Stolt Kristen»:

Lurer på hvilken kamp du referer til når du sier du skal «kjempe din kamp for min Gud i Jesu navn for kristendommen»?

Det er da ingen som stopper deg fra og tro hva du vil, og for og praktisere din religion, nå som før.

Trur kanskje dere kristne misforstår en hel del, da vi som ikke tror på noen Gud osv ikke kjemper imot dere som sådann, men bare vil ha oss frabedt og måtte tilpasse oss deres tro, og slippe og ha deres eventyr hengende over oss som en form for statlig sanksjonært «sannhet» i dagliglivet.
Forskjellen er at dere vil påtvinge deres syn på oss andre, med alle mulige middler, fra indoktrinering på barneskolen, blande stat og religion, viske ut grensene mellom kultur og religion, etc etc…

Hvorfor er det SÅ viktig for DEG at EG (og andre som meg) skal velge og leve som deg?? Ikke kom med noe vås om at det kristne verdisynet gjør dere til noen som helst form som bedre mennesker osv enn ateister, for med så enormt med svin på skogen som kristendommen har historisk sett, så gjør du det bare så alt for enkelt for meg og vise det at kristendommen (og religion generellt, bare for og få det på det rene med en gang) ikke burde ha noe med stat og gjøre i det hele tatt.

Må si meg skuffet over at det ikke ble et mere klart skille mellom stat og religion enn det det ser ut til, da religion enda vil få en form for offisiell statlig «formynder» rolle for det norske folket.
Når skal vi få et virkelig skille mellom religion og etikk?

Åge Fed Gram

22.05.12

Jeg mener Kirken kunne vært som den var,men en folkeavstemning burte vært på sin plass.

Anti-islamist

22.05.12

Men det er bare bra SurKaill, for jeg forakter sånne som deg også.
Og pakk som deg elsker islam, det trenger du ikke nekte for

Drinho

22.05.12

Håper jeg får leve til å se dagen der mennesket endelig tar til fornuften, og det blir slutt på organisert religion. Skal ikke se bort ifra at det er en fredelig verden. Ingen religiøs krig har oppstått av personlig tro! Godt å se at Norge iallefall tar et skritt nærmere.

metron

22.05.12

Espen skrev:

«Som en sekulær stat trengs det ikke et kristent kors i flagget. Fotball entusiastene har kommet med to nye forslag vi kan stemme over.»

Selvsagt trenger vi ikke noe kors i flagget. Men jeg ser ingen vits i å lage noe nytt flagg nå. For meg spiller det ingen rolle om det er kors i flagget, det er jo bare når flagget henger rett ned at man ser et kors.

«Videre trenger vi heller ikke å ha fri 2.juledag, 2. påskedag, 2.pinsedag og ikke minst Skjærtorsdag som vi til nå har hvert det eneste landet som har hatt i nyere tider.
Og det blir fritt frem for søndags åpne butikker. Vi kan jo, kutte ut 1.dagene også. Siden det er uaktuellt å ha fri på fredager.»

Hva er det for noe tull?
Vi trenger ikke å kutte ut fridagene bare fordi Norge blir et mer sekulært land. Du skal huske på at flere av de markeringene som idag regnes som kristne, hadde en helt annen opprinnelse. Ta jula som eksempel – opprinnelig ingen kristen høytid i det hele tatt, den var hedensk. Vi er stadig flere som feirer den egentlige jula, dvs. lysfest ved vintersolverv når kristne feirer sin kristmesse. Ang. de andre fridagene kan vi helt sikkert finne flere gamle hedenske markeringer som kristne har tatt og gjort til sine. Det er ingenting i veien for å ha hedenske fester i stedet for de kristne. Nå går vi snart mot St. Hans, og det eneste som er igjen av de kristnes forsøk på å overta den dagen også, er navnet. Du vet vel hvorfor vi brenner bål på den dagen? Det er ikke noe kristen skikk, det er fra den hedenske feiringen vi brenner bål for å holde hekser og ondskap unna avlingen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor kristne skriker sånn opp om denne endringen av grunnloven. Kristendommen forsvinner jo ikke ut av loven! Selvfølgelig hadde det vært best om Norge var 100% sekulært og all religion var ute av grunnloven, og det må vi fortsatt jobbe for å få til. Det burde vært forbudt å blande religion inn i politikk. Religion bør være en privatsak og kun det, ikke noe det offentlige bør ha noe med å gjøre. Religioner trengs ikke for å styre et samfunn, de har utspilt sin rolle for lenge siden og det er på høy tid å fjerne dem fullstendig. Vi vet utmerket godt hva som er god moral og forskjellen på rett og galt, uten at vi må basere oss på noen religion.

*****

Stolt kristen skrev:

«Det er satt brann i kristne hjerter lenge før dette, kristne som skal kjempe for kristendommen i Norge. jeg tror det vil bli en vekkelse og at mange blir omvendt. Jeg skal kjempe min kamp for min Gud i Jesu navn for kristendommen. Det står i min bibel at jeg ikke skal tilbe andre Guder, men kun min Gud.»

Kristen misjonering er noe av det mest respektløse jeg vet om!
Dessuten har du intet som helst bevis for at denne guden din skulle eksistere, du har intet som helst bevis for at det skulle eksistere noen gud i det hele tatt. Du har bare løse påstander. Inntil dere kristne presenterer skikkelige, vitenskapelige, holdbare bevis for påstandene dere, har dere ingenting å komme med. Det eneste bibelen beviser er at de som skrev den hadde livlig fantasi. bibelen representerer kun overtro, eventyr og fantasier.

«Det finnes kristne tv-kanaler som er blitt en del av canal digital (kanal10), men også Visjon Norge. De kanalene får hele tida beskjed om at mennesker er blitt frelst, ogj eg tror det blir flere og flere nå fremover.»

Heldigvis blir vi flere og flere som vender kristendommen ryggen, og det er flott! Hva som presenteres på disse kanalene kan man ikke stole på.

«Jeg ber for hver eneste en i dette landet, jeg ber om at hver eneste en må få møte vår Herre Jesus og bli frelst, møte og kjenne hans kjærlighet i en kald, tøff og hard verden. Han fjerner ikke problemer,men han leder deg alltid gjennom og kan også gjøre det vondeste om til en perle.
Her er min bønn jeg vil dele med dere alle:»

Jeg sier Nei Takk! Og det skal du respektere.
Du skal ikke be for noen som ikke vil ha budskapet ditt, det er denne misjonstrangen som er så forbaska respektløst ved kristne.
Det er også noe av det som har fått meg til å innse at kristendommen er sprøyt, overtro og fantasi fra ende til annen. Kristendommen er kun ment som et maktmiddel for å holde folket nede ved hjelp av frykt for hva denne såkalte «guden» kunne finne på. Men siden denne såkalte «guden» aldri har blitt verken bevist eller påvist, er slike gudepåstander ingenting å ta hensyn til.

SurKaill

22.05.12

Din forakt biter ikke, anti-islamist. Du har ingen injurierende kraft.
Men jeg skjønner ikke hvordan du kunne tolke mine utsagn dithen at jeg elsker islam.

Du og dine likesinnede er den sanne «white man’s burden», denne kan nå omskrives til følgende:

Take up the Enlightened Man’s burden–
And reap his old reward:
The blame of those ye better,
The hate of those ye guard–
The cry of hosts ye humour
(Ah, slowly!) toward the light:–
«Why brought he us from bondage,
Our loved Egyptian night?»

Anti-islamist

22.05.12

Gir vel blaffen i min forakt biter på deg eller ikke. Folk som deg er uansett rotter helt uten menneskelig verdi.

Fredmegler

22.05.12

peace and love…..hvis nordmenn er redde for at islam skal bli en statsreligion(paranoide er dere,bare sa det er sagt) sa burde de kanskje de kanskje holdt pa sin statskirke…..hvis bibelen er menneskenes veiledning i verden og deres Gud har den beste planen,hvorfor endre pa det?
som om Saudi-Arabia skulle slutte a styre landet med Sharia(islamsk lov)-for sa a frykte at kristendommen tar over landet…slutt pa statskirken=kristendommen har ikke lenger noe verdi hos de fleste nordmenn….
sa velkommen joder,muslimer,hinduer etc etc til a ta over…….

Lena

22.05.12

Jeg kjenner jeg er todelt i min oppfatning av dette skillet mellom stat og kirke. På den ene siden er jeg redd for at Norge skal ende med å gå helt vekk fra kristen tro som sitt verdigrunnlag, og at dette bare er enda et skritt i den retningen.

På den andre siden opplever jeg stadig at kirka jobber mer mot enn med Gud, desverre. En kristen må holde seg til Guds ord og jeg er glad for at kirka nå får velge sine egne ledere! Det blir som om regjeringen plutselig skulle være de som avgjorde hvem som skulle trene fotballaget Brann… og så gå mot henstillingen fra laget selv.. For det er jo det som har skjedd flere ganger i kirka.
Jeg ser også at kirka i flere og flere saker tilpasser seg den sekulære verden – og det er langt fra Kirkas kall. Kirka er kalt til å være en motkultur til det sekulære.
Kanskje kirka nå blir fri til å stå for det den egentlig tror?! Jeg håper det!

metron

22.05.12

Lena skrev:

«Jeg kjenner jeg er todelt i min oppfatning av dette skillet mellom stat og kirke. På den ene siden er jeg redd for at Norge skal ende med å gå helt vekk fra kristen tro som sitt verdigrunnlag, og at dette bare er enda et skritt i den retningen.»

Hvis vi ser bort fra gudetroen, hva er det da kristendommen har som humanismen ikke har?
Svaret er enkelt og greit; ingenting!
Derfor kan vi like godt basere vårt lovverk på humanismens leveregler, for noen gud trenger vi faktisk ikke.
De som synes de trenger en gudetro for å leve kan så gjerne ha det. Men hold den for dere selv! Ikke bland gudetroen deres borti politikk og samfunn, for det trenger vi ikke. Religiøs tro bør være en privatsak og kun det, ikke noe samfunnet skal bygges på.

Jaja

23.05.12

Det er jo nesten ingen i kirkene uansett, bortsett fra ved de vanlige ritualene-dåp bryllup konfirmasjon og begravelse.

Benkeradene står nesten tomme hver søndag….

I alle dager

15.07.12

Neida, Norge er slett ikke noe Kristent land, selv om den kristne minoritet så sterkt ønsker det.

Det er vel litt for sent å svare på dette innlegget, men jeg så det ikke før nå.
Men jeg er ikke begeistret for det som nå er blitt gjort, for jeg er redd for at andre religioner snart står klare til å kreve sin rett. Og jeg frykter for at de vil kreve forandringer både i flagg og annet for at det skal være «demokratisk» for dem å bo her. Men vi så jo hvordan det gikk med Israel da de åpnet for fremmede religioner. Da begynte de virkelige problemene for dem.

Har du en mening?