Abonner via RSS eller E-post

Please get out of the new one if you can’t lend your hand

Publisert den 13.01.2012 i Blogg

Come gather ’round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You’ll be drenched to the bone
If your time to you
Is worth savin’
Then you better start swimmin’
Or you’ll sink like a stone
For the times they are a-changin’.

I dag anmelder Aftenposten den nye platen til gangsta-rapperen Rick Ross (for øvrig en anbefaling hvis du liker superpompøs og tung hip hop), Rich Forever. Platen er gratis tilgjengelig blant annet her. Helt lovlig. Det er ikke første gang en artist gir ut en plate gratis — Prince, Radiohead m.fl. har forsøkt det tidligere. Som anmelderen skriver: CDen fases ut, bransjen må finne nye måter å tjene penger på. Løsningen er gratis eller svært billig musikk som øker artistens profilering.

Som Unge Høyre leder var jeg sterkt kritisk til det nye regelverket for å bekjempe ulovlig nedlasting av musikk, blant annet fordi loven ikke bare skulle ta bakmennene, men kriminalisere den enkelte nedlaster. Jeg mener selvfølgelig ikke det er greit å stjele musikk. Artister skal ha betalt. Men jeg er grunnleggende skeptisk når en bransje forsøker å bruke politiske reguleringer for å hindre en utvikling som ubønnhørlig vil fortsette. Platebransjens var håpløst reaksjonær og tilbakeskuende, og jaget sannsynligvis mange unge over til ulovlig nedlasting rett og slett fordi bransjen tviholdt på det som var. Sjelden har vel det konservative slagordet «forandre for å bevare» vært mer aktuelt. Et skrekkeksempel er den såkalte kopisperren som platebransjen trodde skulle få bukt med fildeling. Jeg har minst en plate med kopisperre, Jane’s Addictions passe gode comebackplate Strays fra 2003. Konsekvensen? Jeg hører sjelden på platen FORDI JEG IKKE LENGER GÅR MED DISCMAN!

Det er en deprimerende typisk historie. Da Store Norske Leksikon ikke fikk statsstøtte, kom det ramaskrik. Jeg var uenig. Leksikonets nettversjon var nærmest ubrukelig. De hadde ikke en gang lenker videre til relaterte saker. Nå har Store Norske tatt konsekvensen og tilpasset seg. Den nye utgaven på nett er langt, langt bedre — og skal utvikles videre.

Det er ganske utrolig at platebransjen brukte så mange år på å forstå hva som var i ferd med å skje. Den norske utfordreren til Spotify, Wimp, kom ikke på markedet før 2009. Da var allerede hundretusener av unge menneskers forbruksmønster lagt.

En gang i tiden brukte jeg flere tusen kroner i halvåret på CDer. I dag er jeg en gammel hund som har lært nye triks. Som de fleste andre middelklassemenn med musikkinteresse, har jeg kjøpt platespiller. Det blir et par LPer en gang i blant, særlig musikk som egner seg for intens lytting eller som bakgrunsmusikk. Jeg kjøper klassisk musikk på CD (Wagner og Mahler krever stor lyd), pluss et par artister som jeg har fulgt gjennom mange år. Men det kan godt være at Watch The Throne var den siste hip hop-CDen jeg noen gang vil kjøpe. Er det litt vemodig? Selvfølgelig. Jeg har også en stor eske med kassetter som jeg neppe vil høre på igjen, og jeg savner spenningen ved å vente på en TV-serie hver uke i stedet for å se den på DVD (…som forøvrig også vil måtte bøte med livet innen ikke så alt for mange år). Samtidig hører jeg mer ny musikk enn noen gang.

Det blir vanskelig og utfordrende for platebransjen å tjene like mye penger som tidligere. Det kommer også andre utfordringer. Salget av klassisk musikk stuper, men publikumstallene på konserter holder seg rimelig bra. Det kan tenkes at alternative inntjeningsmetoder vil bety økt kommersialisering av musikken, for eksempel ved at flere artister knytter seg til kommersielle produkter som de også promoterer i musikken sin. Cristal, ya’ll. Selv om nettet gjør at ny musikk kan spres raskere, kan ikke nye artister regne med den samme oppbakkingen som i dag fra etablerte selskaper. Det kan i høyeste grad tenkes at publikum må betale mer for å oppleve konserter og festivaler. Kulturpolitikken må legges om.

Men musikken blir ikke borte, og den som ikke innser at flommen kommer, vil drukne.

Del på Facebook | Del på Twitter

2 Kommentarer

13.01.12

Siden du skal i regjering neste år, så hadde det vær mer relevant og interessant å høre hva du mener om den norske bokbransjen. Skal de få opprettholde kartellvirksomheten? kommer du/dere til å se på mva relatert til e bøker? innkjøpsordning på død skog kontra ingenting for elektronisk fremtid?

Ha en god helg :)

[…] Denne artikkelen er opprinnelig publisert på Torbjørn Røe Isaksens blogg konservativ.no […]

Har du en mening?