Abonner via RSS eller E-post

Om Raja og skadedyr

Publisert den 18.01.2012 i Blogg

PSTs trusselvurdering i går bekreftet at radikal, militant islamisme er den største terrortrusselen mot Norge. PST advarte mot et lite, men voksende miljø av radikale i Norge. La meg bare slå fast det åpenbare: Slike miljøer må bekjempes. Ikke med dialog, men med storstilt ideologisk, politisk og politimessig mobilisering. Men denne bloggposten handler om  noe litt annet.

Abid Raja sier i en kommentar at «disse skadedyrene må ikke få operere i frihet». Det er en språkbruk jeg mener vi må reagere på. Trolig er Raja opprørt og har ikke helt tenkt over ordene sine, men det bør han gjøre ved neste korsvei. Å stemple mennesker som «skadedyr» bør gi ubehag av to viktige grunner.

For det første vekker det svært ubehagelige historiske assosiasjoner. Det tredje riket stemplet jevnlig jødene som skadedyr og fremstilte dem som rotter. Før folkemordet i Rwanda ble tutsier stemplet som kakerlakker.

For det andre, som historien viser oss, har denne stemplingen stort sett hatt et svært klart formål: Den vil dehumanisere andre mennesker. Frata dem menneskeligheten. Det er potensielt farlig nettopp fordi en kjerne i både kristendommen og humanismen er at ethvert menneske har en ukrenkelig egenverdi som ikke noe flertall kan ta bort. Det er en av årsakene til at vi for eksempel ikke bruker tortur , uansett hvor horribel ugjerningen har vært.

Et siste poeng. Vi bruker ofte begrepet umenneskelig om noe som er så hinsides våre normer for hva som er godt, at det nærmest er ufattelig. Det kan ofte være fristende å stemple onde mennesker eller mennesker som begår onde handlinger, som skadedyr eller monstre. Men vi bør være varsomme. Ikke av hensyn til gjerningsmennene, men av hensyn til oss selv. En av de vanskelige realitetene vi faktisk må konfrontere er at mennesker kan være ubeskrivelig onde og grusomme. Det ligger som et potensiale i menneskets natur. Språket vårt kan ikke endre det faktum.

Som sagt tror jeg Raja rett og slett ikke har tenkt seg om. Det bør han — og vi — gjøre. Også når vi konfronteres med ugjerninger, terror eller ondskap.

PS: For øvrig synes jeg det er veldig bra at Raja, en oppegående og tøff muslimsk mann, er klar og tydelig i fordømmelsen av ekstremisme.

Del på Facebook | Del på Twitter

54 Kommentarer

[...] Denne bloggen er opprinnelig publisert på konservativ.no [...]

HpN

18.01.12

Go Raja! Sett skadedyra på plass!!

Og til deg Torbjørn; få deg en seriøs reality check. Det er ikke Raja vi skal reagere på, det er den forbanna videoen. Wake up ditt troll!

18.01.12

Interessant at du gjerne vil ha «storstilt ideologisk, politisk og politimessig mobilisering» mot alle som er uenige med deg.

Når det gjelder PST så har jeg ingenting til overs for dem og deres systematiske sabotasje mot og tortur av lovlydige borgere som kritiserer NATO (hvilket er hvorfor jeg ble nødt til å flykte fra Norge i 2006). Du må gjerne prøve å forsvare din tydelige støtte for slike «tiltak». PSTs tidligere sjef Jørn Holme beskrev deres praksis slik i fagbladet politiforum: «Er det ikke straffbart, mener vi at det er politimesterens og PST-sjefens ansvar å treffe tiltak, utenfor påtalemyndighetens ansvarsområde.». Det å ytre seg i Norge er ikke straffbart, men det medfører «tiltak» som tortur. Jeg synes det er snodig at du støtter slikt.

18.01.12

Jeg er enig i at vi bør veie våre ord. Men jeg frykter at ditt utspill vil få uventede og uæønskede konsekvenser.
Man går tilbake til å krangle om ord som blir brukt i stedet for å se på hva denne videoen sier.
Det tåkelegger istedet for å bidra til å få en fordømmelse av slike trusler.
I siste rekke kan dine ord bli tatt til inntekt for og støtte til denne videoen og truslene som blir fremlagt.
Lurt å se på hva man skriver, kanskje?
Ha en fin dag forøvrig.

Mads

18.01.12

Meget, meget bra av Røe Isaksen!

Stempling med ekstreme karakteristikker fjerner oss fra forståelsen av at dette er utført av medmennesker, mennesker iblant oss. Det gagner ingen.

Slik stempling gjør det også vanskeligere å kreve ansvar for egne handlinger. Et dyr, et svin eller et monster kan ikke ta ansvar for egne handlinger. Et menneske kan det.

Bravo, Torbjørn!

Robert

18.01.12

Du har selvfølgelig helt rett Torbjørn.
Fortvilet å befinne seg i et samfunn som ikke klarer å skille saker fra hverandre.
En sak er hva som ble publisert av trusler. En annen er Raja’s reaksjon, som kanskje i et privat rom kan være forståelig.
En tredje er din reaksjon på hans kommentar i saken. Forøvrig var det på sin plass og jeg er helt enig med deg.

Anti-islamist

18.01.12

Som vanlig er Røe Isaksen PK-guden selv, selv ikke folk som hyller terrorister skal det i hans verden være lov til å kritisere.

Go Raja, han har baller og våger å ekstremistene i møte. Det tør ikke PK-Isak

Inger

18.01.12

Helt alvorlig…..Skjerp deg Torbjørn…Dette er jo helt tragisk…Etter 22.7 skal man ikke få lov å ytre seg i det hele tatt. Det er helt idiotisk..

Synes det er helt supert at Raja kaller disse menneskene for skadedyr det er jo det de er. Hva er det de vil om ikke å volde skade?? At man bruker slike ord om folk som ikke vil andre noe godt…samt tråkkre på demokratiet…Er helt i orden.

Det er vidoen som er fæl her….og det du bryr deg om er at noen har kallet de som laget den skadedyr? ehhhhhh kanskje du heller skulle bry deg om innholdet og at dette er farlige folk??

GO GO RAJA :-) )))))

Rune Vik

18.01.12

ALLE radikale muslimske individer er SKADEDYR (les: ROTTER)..!
Vi MÅ slutte å være så redde for å kalle en spade for en spade her i vårt land. Og du som er innvalgt som Stortingsrepresentant bør gå foran som et godt eksempel og ikke gi disse skadedyrene noen form for moralsk støtte. Når til og med (vanlige og fredelige) muslimer reagerer med avsky og fortvilelse på de idiotiske uttalelsene som disse militante kommer med i denne videoen da må vi alle andre stå samlet MOT svineriet. Abid Raja er en intelligent og god muslim, som vet hva han snakker om! Men vi er mer i tvil om du, hr. Stortingsrepresentant, har noen særlig god oversikt.

Amandus

18.01.12

Wake up!! Når man ønsker å drepe Jens, Jonas, Haakon og skape kaos i Norge, da kan man ikke kalle disse folkene for «litt slemme gutter» eller lignende.

Hvis dette er gjengs for Høyre, så kommer Frp kjapt opp i 30% igjen …

Fredrik Haaland

18.01.12

Bravo, Torbjørn!

Du skriver gjennomtenkt og presist. Synd at flere ikke forstår det fundamentale poenget du presenterer.

Takk for at du står opp for menneskeverdet!

M44

18.01.12

Der tapte du TRI,og Raja vant. Så du trodde at du kunne score et billig poeng ved å flette inn litt nazihistorie? De aller fleste syns at Islamistterrorister er skadedyr,uansett hva Doffen&company har sagt eller gjort.

Trond

18.01.12

Språket har av og til dobbelt bunn, og det lærer vi mer om etter hvert som livet går. Har du f.eks. hørt om at man har en muldvarp i en organisasjon eller et samfunn? Man mener neppe Talpa europaea, som er det latinske navnet på organismen. Men de fleste er fort enige om at de har med et skadedyr å gjøre – eller et «skadedyr», og alle vet hva det betyr.
Når jeg nå har forklart en måte å bruke språket på, vil jeg bare si at jeg håper Raja får den støtten han fortjener til å bli kvitt disse sk*#@ – hva de nå enn kan kalles. Jeg beklager å si det, men i denne debatten oppfatter jeg ditt innlegg som en avsporing til støtte for ekstremistene, eller i hvert fall til de som ønsker å behandle dem med misforstått snillisme. Jeg tror deres ønsker i videoen er deres ærlige mening og hensikt, det er det de akter å gjennomføre hvis vi ikke stopper dem.
Sist vi hadde et erklært angrep mot livet til vårt kongehus og vår regjering sørget modige mennesker for at de kom seg i sikkerhet, mens andre la seg i bakhold og skjøt med skarpt for å stoppe Hitlers soldater. Jeg savner denne handlekraften, men opplever i stedet her at ekstremistene får en beskyttelse de ikke fortjener.
Som stortingsrepresentant står du antagelig selv på dødslistene til de såkalte skadedyr, med de samme ønsker for din fremtid som de i videoen omtalte personer.
Du har fortjent bedre.
Husk å ta godt vare på deg selv og de omkring deg.

Dag

18.01.12

All støtte til Raja, kall en spade for en spade. Politisk korrekthet finner ikke plass i dette. Nå må vi slutte å gå m lua i handa. Eller Torbjørn, finn deg en annen jobb..

Nina

18.01.12

Vi er nå blitt så inkluderende i Norge at alle karakteristika som blir nevnt, enten i fleipetone eller som en reaksjon på mennesker som vil vårt samfunn ille, blir sterkt slått ned på umiddelbart. Det er oftest venstresiden som hyler mest om seg i sterk protest, men at det kommer et utsagn som ditt, og hvor det kobles til nazisme blir å trekke det noe langt. Dessuten har jeg mang en gang forundret meg over den politiske siden som får en tanke i hodet, spytter den ut i det åpne rom uten å tenke på hvordan dette rammer en selv og ikke minst det partiet man representerer. Det er kanskje ikke så mange som vil huske ditt navn etter denne uttalelsen, men heller «han fyren fra HØYRE» Tenke først, snakke etterpå!
Har du forresten diskutert dette med din partiledelse, og fått klarsignal om å gå ut i det offentlige rom og sette Høyre i sammenheng med dine uttalelser. I denne saken så har Raja min fulle sympati. Planene om å ramme både regjering og kongehus er gjort av skadedyr, ikke mer eller mindre. Og dette har ikke noe med «dehumanisering» som du kaller det. Vi er da pokker så flinke til å ikke «dehumanisere» i det inkluderende Norge, men vi skal vel ikke dille med terrorister fordi man på død og liv skal humanisere alle, uansett hva de gjør eller om de som her er en trusel for samfunnet. Nå har du gått for langt, og det sier jeg som god borgelig velger.

Amandus

18.01.12

Multikultur betyr også at vi må ha toleranse for forskjellig adferd … les: respektere forskjellige uttrykksmåter

Rette ord i rett tid!
Takk!
Tillater meg å legge adr til min bloggpost som har sitat fra elevheftet der norske barn skulle lære Hitlers menneskesyn og brukte «dyr» om mennesket: http://marittotland.blogspot.com/2012/01/sprak-er-mer-enn-ord-mennesket-kan.html

Anine Kierulf

18.01.12

Takk, Torbjørn.

Nei, toleranse for andre betyr ikke at vi trenger å respektere uttrykksmåter som dehumaniserer mennesker.

Menneskeverd for alle inebærer nettopp at vi anser hverandre som mennesker, uansett. Så kan vi fordømme handlinger – og gå i rette med de ytringer som undergraver slikt menneskeverd.

Anti-islamist

18.01.12

Jeg syns Røe Isaksen her synker ned på et veldig lavt nivå. Man skal ganske enkelt ikke vise respekt overfor svin som de aktuelle personer.

Null respekt, jeg bortimot spyr av PK-holdningen til PK-Isak

j j

18.01.12

Herregud la Raja si sin mening. Hvorfor skal du bry deg om det. Tenk heller på hva du gjør,som «forsvarer» dem ,med å si imot de som virkelig vil gjøre landet vårt trygt,og tør og si sin mening.

Olav Vikingson

18.01.12

Jeg mener i allstendighetens navn, og i all respekt for Røe Isaksen, som jeg synes er en viktig samfunnsblogger, at søken etter spalteplass bør vies til noe mer viktig enn semantikk.

Audun Henriksen

18.01.12

Til alle anti-Isaksen’s: Dette har ingenting med politisk korrekthet å gjøre. Det må imidlertid være mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Selvfølgelig skal vi ta sterk avstand fra budskapet i trusselvideoen. Men det går an å ytre sterk avstand uten å dehumaisere budrbringeren.

Jens Jensen

18.01.12

Disse folkene vil demonstrere med bakgrunn i ytringsfriheten, året etter at de samme folkene (ifl. media) demonstrerte for å kneble ytringsfriheten. Det stiller dem i særdeles dårlig lys, og at det kommer kraftige reaksjoner er på sin plass.

Jeg har ikke medlidenhet til grupper som ønsker meg (eller i dette tilfellet, slekt i utenlandstjeneste) vondt. Jeg har ikke forståelse for det, og ei heller ønsker jeg å få innsikt og respekt for deres sak. Jeg ønsker heller ikke å demonisere dem, men i ytringsfrihetens navn vil jeg påberope meg retten til å si hva jeg mener om radikale miljøer.

Det at du angriper språkbruken kontra beskjeden får deg til å virke mer interessert i billige småpolitiske poeng enn å ta tak i en internasjonal politisk sak som har vært på toppen av dagsordenen til hele verden i flere tiår.

Neste steget vil være å angripe skrivefeil i stedet for å debattere sakens kjerne.

Fot en jævla idiot politiker!
Vist pokker skal vi kalle dem dom skadedyr, de er skadedyr og skal kaller for hva de er.
Hvor mage ryggsekker skal denne politiker bare for ekstremistene!har du hørt på makan til tulling.
En spade er og forblir en spade, det gjør at de som truer Norge er skadedyr som skal spas ned.
Nå samler vi oss, ikke bare mot skadedyr men også mot se som beskytter alle disse skadedyre.
Kan innvandrere kalle dem for skadedyr kan sannelige vi det også.
Frem for alle som vil bevare Norge.
Ha en fin dag.

18.01.12

OK – et forsøk på en noe mer dypsindig imøtegåelse av det du skriver enn bare «jammen sånne svin ER jo skadedyr!»… og dette fra en Høyremann til en annen, bare så det også er nevnt.

Jeg mener du bommer på blinken i det du skriver, av følgende årsak: Det er ikke rasjonelle mennesker vi snakker om. Det er ikke mennesker med oppfatninger som består av konklusjoner ut fra rasjonelle argumenter vi står ovenfor. Og det spiller absolutt ingen rolle hva vi sier til dem, fordi det vi sier per definisjon er objektivt galt i deres øyne. Deres sannhet er ikke definert ut fra «menneskers argumenter» og «menneskers logikk», men er besluttet av deres usynlige venn gjennom hans magiske krefter.

Hva slags argumenter skal du benytte for å overbevise mennesker som ikke aksepterer argumenter? Hva slags logikk skal du bruke for å overbevise mennesker som ikke aksepterer logikk? Hvis noe forsøk av noe slag med rette kan kalles «perfekt dødfødt», så er det vel nettopp dette du promoterer nå?

I hvilken grad man bør omtale slike individer som «skadedyr», ut fra de konnotasjoner dette uttrykket bærer med seg i bagasjen, kan vi sikkert ha en lang diskusjon om. Men denne diskusjonen befinner seg et sted ute i grøfta allerede fra start, for at disse menneskene uansett representerer noe som er til genuin skade for fellesskapet bør det virkelig ikke finnes snev av tvil om. Ut fra erfaringer nedtegnet i uskyldige menneskers blod andre steder i verden vet vi at det de representerer er dogmatisk irrasjonalitet – en forhåndsdefinert «sannhet» som de ikke bare er villige til å gå over lik for, men som faktisk omfatter eksplisitt uttrykk for at de vil bli belønnet i all evighet for å gjennomføre det også.

Abid Raja har nok en viss innsideinformasjon om hvor farlige disse elementene virkelig er. Og det ER farlige elementer vi snakker om. Destruktive elementer. Da bør vi kanskje lukke munnen og åpne ørene når han kaller disse individene «skadedyr». For det kan være at han rett og slett vet hva han snakker om.

Petra Snebra

18.01.12

Jeg synes det blir helt feil at det kun er utlendinger som skal få bruke slike ord som «skadedyr», «mokkamann» etc..

Hvorfor skal utlendingene ha slike fordeler og rettigheter mens nordmenn ikke har det????

Det er bare rett og rimelig at Raja Piraya blir satt på plass der, gitt… For alle mennesker bør og skal ha like rettigheter til ytringsfrihet.

Anti-Audun

18.01.12

Fuck you Audun og alle andre PK-rotter. Raja sa det eneste rette.

Erik

18.01.12

Feil fokus, Torbjørn. Det var prisverdig av Raja å gå foran og ta støyten med sine uttalelser. Dette burde være hovedfokus. Jeg er ikke uenig i det du skriver. Men det er helt feil fokus – og noe som heller skulle vært en bisetning!

Anti-Audun

18.01.12

Røe Isaksen er på villspor nok en gang, PK-brillene dominerer så ekstremt. Ser på han som en klovn, en som stiller seg side ved side med islamistene

Magne Hansen

18.01.12

Høyre har alltid ivret for økt innvandring til Norge. Dette selv om dette relativt sett vil redusere Høyre sin innflytelse på sikt. Alle vet jo at tilnærmet ingen av våre nye landsmenn stemmer på partiet. (Det er jo bare å ta en titt på kommunevalget i Oslo)

Dog, at våre nye landsmenn kaller meg en skitten, vantro svinespiser synes jeg er leit. At Høyre ikke forstår at denne immigrasjonen vil skape problemer for Norge i fremtiden synes jeg er bemerkelsesverdig uopplyst.

At Venstres representant ønsker å vise avstand til de mest ekstreme av våre nye landsmenn synes å være positivt. At Høyre er negativt til dette er ikke overrasket. Høyre er nå partiet alle har hørt om men intet hører fra. Med unntak av Røe Isaksen da. Erna tror jeg er på Bali. Har vært det siden juli måned.

R083r7

18.01.12

Du er her helt på jordet og flytter fokus fra den virkelige trusselen.

18.01.12

ÅNEI! han kaller noen som truer oss og sier rimelig jævlige saker i en video for SKADEDYR.. Drit i videoen! Vi MÅ heller fokusere på ordet som skadedyr.
Dette blir like dumt som at hele norge går i vater fordi en litt beruset og nervøs kar sier moccamann..

18.01.12

Sier noen ord om det her… http://odd.blogg.no/1326920981_gullvekten__hva_er_gr.html

Rune Vik

18.01.12

Vi her i Norge (og resten av Europa + USA) skal kjempe mot
skadedyrene /rottene som er de radikale, ytterliggående muslimene! – Uskadliggjør og utrydd disse hjernevaskete udyrene som går inn på steder der mange mennesker er samlet og sprenger seg selv (bra!)…men dessverre lemlester og dreper uskyldige barn og voksne. Er det virkelig noen som forsvarer slike rotter…?

Richard Hode

19.01.12

Jeg slutter meg til alle de utmerkede innleggene ovenfor som forsvarer Raja. De selvoppnevnte humanistene og grinetantene er mer enn villige til å begå selvmord mens de nekter å se fienden i øynene. Jeg kan ikke forestille meg noen som er mer anti-islamsk enn meg selv, men Abid Raja har sannelig avtvunget min respekt. Han er mer patriotisk enn mange etniske nordmenn og hans advarsel må bli tatt på alvor.

Det er ikke nok å kalle disse rottene for skadedyr, men vi burde også lære av israelerne hvordan man behandler dem. Regjeringen burde finne ut hvem disse folka er og sende agenter for å drepe dem, akkurat som israelerne gjorde med Black September. Bedre føre var enn etter snar, og en død fiende er mindre farlig enn en levende.

Anne M

19.01.12

Kloke ord, men likevel føler jeg det ligger en skjult forsiktighet bak yttringene dine. Etter den siste ukes oppstandelse, ja så skulle man tro at folk hadde tatt lærdom, men nei. Det er bare å konstantere, at hadde denne yttringen komt fra en etnisk norsk, og ikke Abid Raja, ja så hadde ingen aviser vert store nok. Det jeg stadig spør meg, hvorfor er det slik, og hvorfor må man etterhvert tenke seg om både en og to ganger, før man våger å si noe i det offentlige rom.
Det jeg skulle ønske meg, var at våre politikere viste mer » ryggrad» og tok et stort ansvar for hvordan situasjonen har utartet seg i dette lille landet vårt.
man skal liksom ikke si noe, eller gjøre noenting lenger, før man blir kalt både det ene og andre, derfor er det befriende å høre på Abid Raja.
I ulike debatter så er deltakerne nærmest i sjokk, over det de kaller rasisme tendenser i landet vårt, for egen del så tror jeg ikke dette handler om rasisme i det hele tatt, men derimot frustrasjon over våre styrende , som ofte fremstår som underdanige og hjelpeløse, i redsle for å støte og såre noen.
Gjør eller sier en etnisk nordmann et eller annet, ja så blir det rabalder i ukesvis, men om det skulle komme fra noen av våre nye landsmenn, ja da blir det nærmest hysj, hysj, og så er det glemt. Før i tiden pratet vi om likhet for loven, det er snart bare minner.
Uansett så blir det mer en spennende å se hvordan myndighetene kommer til å håndtere denne trusselvideoen, og for den saks skyld de som står bak. Og sist men ikke minst, når myndighetene vet at det finnes krefter i samfunnet som gjør det meste for å motarbeide demokratiet, hvorfor ikke utvise dem for alltid, og vere faste på at dette blir ikke tolerert. Ennå en gang , takk til Abid Raja.
Takk for meg og lykke til.

yeahright

19.01.12

Resten av Frp’er og deres tilhenger og ekstremister muslimer er jo skadedyr for enhver samfunn.De er en gjeng med skadedyr.

Tor-Andre

19.01.12

«Passe på hva man sier»

Noe av det dummeste jeg har hørt. Er dette det samme som «ytringsansvar».

Før betydde ytringsfrihet at du kunne si hva du ville så lenge det er sant.

I dag betyr det at du kan si hva du vil så lenge du ikke fornærmer muslimer.

Hele opplegget er tåpelig og forhåpentligvis blir det latterliggjort før det er for sent.

Om Abid Raja ønsker å kalle de for skadedyr så hvorfor ikke. Det er opp til ham å bevise at de faktisk er det, og det er ingen vanskelig oppgave. Han trenger ikke engang å argumentere for det, man kan bare sette seg inn i hva slags mentalitet disse ekstreme muslimene har så forklarer alt av seg selv på egen hånd.

I Norge er etniske norske og andre ikke muslimer offer for en islamsk kulturell terror. Og Røe ser ut til å være en god fotsoldat for dette uten at han nødvendigvis er klar over det selv.

Når man endelig har politikere som står fram og er ærlige og sier sin mening så er det typisk i 2012 at disse skal kritiseres mest mulig, kun for at andre politikere skal score politisk korrekte poeng.

19.01.12

Jeg er helt enig i at uttrykk som «skadedyr» er farlig, og får de samme assosiasjoner som TRI.

For Raja så gjaldt nok to ting:

* Si fra om at de som står bak er umodne pøbler, og ikke representativ for innvandrermiljø og muslimer. Her brukte han i så måte feil ord. Pøbler er mere riktig.

* Raja har behov for å ta i bruk sterke ord, for å vinne sympati blant nordmenn. Spesielt blant innvandrerskeptiske nordmenn er det viktig å høre at man tar av seg silkehanskene. I så måte gjorde Raja riktig.

Jeg syns både kristne, muslimer og jøder er perverse, når de lar sine holdninger styres av troen på magi og gamle vandrehistorier. Men det er holdningene og troen som er problemet, ikke individet som sådan. Et individ kan endre sine holdninger, og det kan både kristne, muslimer og jøder. Et skadedyr endrer seg ikke.

Dehumanisering er svært farlig. Det er det radikale islamister driver med, og det som innvandringshatere og SIAN driver med. Det skjer alltid når man hisser opp til krig. Vi bør ikke la ekstremistene hisse opp til krig, men kjempe mot radikale, både venstreekstreme, høyreekstreme og religiøse ekstreme.

Kristian

19.01.12

Og mange lurer fremdeles pa hvorfor landets politiske styring er lite effektiv? Er det ikke noen gamle som trenger tak over hodet, eller noe slikt? Nar endelig noen muslimer begynner a ta avstand fra det ekstreme, sa begynner selvfolgelig noen a klage. Kjempe, godt gjort, klapp deg selv pa skulderen.

[...] http://konservativ.no/2012/01/om-raja-og-skadedyr/ [...]

Oppgitt

19.01.12

Her viser Røe Isaksen at han ikke har de evner som skal til for å representere befolkningen – han synes mer opptatt av semantikk og «bleeding hearts»-holdninger enn å markere en avstandstagen til ekstremistiske planer om terror.

To ting slår meg i økende grad:
1) Norges politikere fremstår i økende grad som engstelig trippende, ryggradsløst servile nikkedukker, som monomant fremsier sine tomme, ikke-sårende budskap. Ingen tør å mene noe lenger – og stå for det. Både politikere og våre politiske partier fremstår etter min mening som engstelige og unnvikende, og det er et kvalmende syn.

2) Den kulturelle og politiske elite synes å kneble ethvert forsøk på kritikk av samfunnssystem, politikk og holdninger. Den politiske konsensusen i Norge er nærmest total, og der alle tenker likt, er det ingen som tenker i det hele tatt. Den «frie presse» synes mer enn villige til å bidra til dette, og har svelget mantraet om ytringsansvar med agn, sluk og søkke.

3) Ingen reelle konservative politiske alternativer finnes i Norge. Våre politiske partier ligner stadig mer på hverandre, og fremstår alle som avarter av sosialisme. Det som i Norge kalles Høyre, vil i enkelte land fremstå som nærmest kommunistisk i sin sosialdemokratiske iver.

Men det er håp: frustrasjonen i befolkningen øker, fordi folk – i motsetning til hva den selvoppnevnte intelligensiaen ser ut til å tro – er fullt i stand til å tenke selv, og til å ha egne meninger. Det er derfor lov å håpe på at forandringen en dag kommer. Røe Isaksen (og mange flere med ham) vil da ha spilt seg selv kraftig ut over sidelinjen med sin unnfallenhet og engstelige lek med ord.

Richard Hode

19.01.12

E. Xith:

Du skrev: «Men det er holdningene og troen som er problemet, ikke individet som sådan.»

Dette er en gammel og værbitt vandrehistorie, som du sier. Kirken sa jo det samme: «Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel?» (Markus 8:36) Men det gjør det helt greit å brenne individer, om nødvendig, for å kunne redde sjelene deres.

Da det er bare å upgradere softwaret i huet, nemlig holdningene og troen, og vips så har du en helt ny person (det samme individet med nytt program) som integrerer seg lynkjapt i sine nye omgivelser. Var det egentlig ikke dette innvandringsforkjemperne trodde skulle skje med innvandrerne – at det skulle ta en, høyst to generasjoner og så ville de nye holdningene/troen sitte, alle ville være nordmenn sammen, oljen flommer, allmenn velstand, og alt går videre som smurt? Hvordan går det med denne teorien nå, mon tro?

Kan man dele personen i individ og holdninger/tro? Med en homunculus som styrer, kanskje? Finnes det i hele tatt individer uten h/t, utenom nyfødte?

krima

19.01.12

Jeg føyer meg inn i rekken av innlegg som IKKE støtter deg. Ditt parti var et av mine alternativ for neste valg, men ikke nå lenger.
Raja har helt rett i å kalle disse elementene skadedyr, jeg vil faktisk trekke det enda lenger; de er mye verre.
Skadedyr (rotter, mus, stokkmaur etc.) VET IKKE at de skader noe/noen når de gjør »skadene». Skadedyrene Raja sikter til, er ute etter å skade noen i full HENSIKT. Jeg vil heller kalle dem skadedyr med bevissthet. Skademonster, skadedjevler kanskje.

19.01.12

@Richard Hode: Dualisme (Sjel OG kropp som separate enheter) er typisk for religioner. Om en påstått udødelig sjel får et viktigere «liv» enn den observerbare, naturlige kroppen som vandrer på jordkloden, så går det galt avgårde.

Å sørge for usminkede, pluralistiske og realistiske sanseopplevelser som ikke går igjennom Ayatollah-filtere kan gi best muligheter for at sjelen (holdninger/tro) faktisk reflekterer en ekte verden, og ikke en verden av engler og demoner.

Det går an å se verden gjennom mange briller, og det må vi akseptere. Men når forklaringen ikke ligger i det de ser, men det noen påstod at de så for 2000 år siden, så blir det vanskeligere å akseptere som noe vi som samfunn skal satse alle pengene på….

Kris

19.01.12

Kan ikke du gjore befolkningen en stor tjeneste; bare la vare a dra pa jobb?

aha

20.01.12

Der har du «gode muslimer» som denne Bhatti som pisser på Norge foran Stortinget. Jeg er drittlei islam

aha

20.01.12

muslimer som tar «avstand fra de radikale» er ikke til å stole på.
De driver det vanlige spillet med «snill muslim» «slem muslim». Dette spillet går ut på å forvirre oss, men også berolige det multikulturelle apologet etablissementet

Politikken.

20.01.12

Først og fremst vil jeg gjerne skrive at det er helt riktig at noen reagerer på språkbruken til Raja. Jeg er enig i at dette er feil ordbruk og burde unngås. Selv om dette helt sikkert er som Røe skrive: «Trolig er Raja opprørt og har ikke helt tenkt over ordene sine, men det bør han gjøre ved neste korsvei»

Allikevel tror jeg det er feil rent strategisk av Røe og gå ut med dette. Han er rett og slett feil person. Fordi som Unge Høyre-leder husker jeg Røe Isaksen som en munter og energisk kommunikator, som hadde en fremragende evne til å kommunisere.

Nå virker han bitter og alvorlig. Det er viktig at noen stod opp for denne saken, men legger man følelser til side og tenker strategisk var Røe Isaksen feil person.

22.01.12

Du har laget et godt og balansert innlegg. Hvis vi kaller noen for skadedyr,setter vi bind for øynene og forstår ikke noe som helst.
Slik jeg ser det: Denne karen er sterkt psykisk skadet,og har et kaos av indre destruksjon som han trenger utløsning for. Lenge gjorde han dette gjennom destruktive handlinger i et gjengmiljø. Når bruker han religionen som kamuflasje for mulige destruktive handlinger. Det gir bedre selvfølelse.

Hitler var heller ikke noe skadedyr.Han var en mislykket kunstner med et sterkt behov for selvhevdelse – både på sine egne vegner og på Tysklands vegne etter det skammelige og ydmykende kravet på krigserstatning etter 1.verdenskrig. I stedet for å bruke religionen,brukte han samfunnet som begrunnelse for å få utløsning for sin bitterhet.
Vi må lære oss de indre sammenhengene slik at vi kan plukke opp slike tikkende bomber tidlig.

timewillheal

23.01.12

Til I.J.L !

Det er bra at du forstått forståelse av roten av hat og ondskap. Jeg er kjempe enig med deg.Det er en ting du må også skjønne at Frp-politiker(mange av dem) har samme tankegang som bhatti/Hitler eller ekstremiske muslimer. Frp-politiker bruker offer-roller eller nasjonalist som vekker hat i den norske befolkning.

timewillheal

23.01.12

Det er godt at Norge har en slik politike som som Torbjørn Røe Isaksen pluss andre som Audun(SV)(Jens)AP. Thumb up at politiker som kjempe for rettferdighet uansett hudfarge.Verden er et bedre plass når vi har slike politiker.Takk

tellmemore

23.01.12

siv jensen og Co er like skadedyr som bhatti synes jeg.

Anti-Audun

23.01.12

Du er ei fitte tellmemore, et skikkelig rasshøl

Har du en mening?