Abonner via RSS eller E-post

Hvem har skylden?

Publisert den 24.11.2011 i Blogg

Per Sandberg var rask til å legge seg flat etter gårsdagens uttalelser fra Stortingets talerstol. I dag har Siv Jensen også varslet at hun vil beklage uttalelsene fra Stortingets talerstol. Det er en fornuftig beslutning. Jeg tror også den er til gavn for Frp. Jensens parti har lite å tjene på en mer eller mindre abstrakt debatt-om-debatten. Snarere vil Frp gjerne tilbake til å diskutere politiske saker, deriblant innvandringspolitikk. Det er også verdt å huske — også for Frp selv — at Siv Jensen i ukene etter 22. juli var ydmyk og sa at partiet ville revurdere noe av språkbruken i integreringsdebatten. Det var et riktig valg da og det er ikke mindre viktig nå, fire måneder etter angrepene.

Nettopp fordi det er fire måneder siden angrepene, og fordi store deler av Norge har gått tilbake til hverdagen, er vi inne i en helt avgjørende tid for den videre debatten om 22. juli. Frem til nå har fokus vært på beredskapen, men nå starter debatten om gjerningsmannens ideologiske agenda. Og det er ingen tvil om at gjerningsmannen hadde en ideologisk agenda. Hva man vil kalle den er mindre relevant, men han hadde åpenbart ambisjoner om å erstatte både demokratiet og frie valg, og om å gjøre det med våpen.

I én forstand er det riktig å si at Norge (delvis) formet gjerningsmannen. Da vil også alle debatter om hvordan gjerningsmannens ideologiske verdensbilde ble formet, være viktige og relevante. Går vi et steg lenger ser vi at gjerningsmannen opererte i et ideologisk landskap dominert av ytterliggående islamkritikk og Eurabia-teorier. Disse tankene er ikke mainstream og bør heller ikke bli det, men deler av retorikken til disse miljøene har også funnet veien til mainstreamen. Eksempelet Eskil Pedersen viser til er kronikken Drømmen om Disneyland (en kronikk jeg for øvrig svarte på dagen etter).

Det er her debatten blir vanskelig. Tillatt meg en parallell: Det er helt sikkert trekk ved dagens Europa som kan minne om trekk ved Europa på 20 og 30-tallet, blant annet de økonomiske problemene og skepsisen til minoriteter i deler av befolkningen. Allikevel vil enhver sammenligning med for eksempel jødenes situasjon svært tidlig på 30-tallet — før masseutryddelsene — ubønnhørlig bringe tankene over til sluttresultatet, folkemordet Holocaust. Derfor vil de fleste slike debatter bli avsporet fordi man indirekte, med vilje eller ikke, kan risikere å beskylde noen for  å støtte en utvikling som leder til folkemord.

Det tilsvarende skjer med begivenhetene 22. juli. Det er åpenbart at enhver som ytrer seg har et ansvar for å tenke gjennom konsekvensene av sine ytringer, og det gjelder særlig for offentlige personer. Jeg mener også det er rimelig å påpeke at noe av retorikken som noen i Frp har brukt (retorikken Siv Jensen tok selvkritikk for), kan minne om deler av retorikken man finner i noen av de ytterliggående miljøene. Da tenker jeg ikke på kritikk av innvandringspolitikken eller integreringspolitikken, men på for eksempel begreper som kulturquisling eller påstander om at AP bevisst går inn for å ødelegge norsk kultur. Samtidig vil enhver slik debatt i kontekst av 22. juli alltid få et ubehagelig preg av at man faktisk beskylder Frp for å indirekte ha bidratt til å fostre opp drapsmannen. Man sier egentlig at Frp tilhører samme ideologiske familie, om enn en helt annen gren. Og det er simpelthen ikke sant. Det er et osean av forskjell på demokratiske partier og voldsmenn, også på retorikken de bruker.

Ved å velge et utspill som form, kan Eskil Pedersen dessverre ha bidratt til å avspore den debatten han egentlig vil sette i gang: Hvordan kan vi sikre at ikke mainstream-politikken direkte eller indirekte bidrar til å styrke ekstreme miljøer? I stedet blir utspillet unødig polariserende og kan bidra til at debatten etter 22. juli ender i skyttergravene i stedet for i økt innsikt.

Del på Facebook | Del på Twitter

48 Kommentarer

[…] Denne bloggen er tidligere publisert på konservativ.no […]

Mads

24.11.11

Når FRP pre-22. juli benyttet uttrykk som «snikislamisering» mener jeg en trygt kan si at Frp hadde/har et syn på Islam som også, i deler, forfektes f.eks av Fjordmann og som FRP har tatt med seg inn i innvandrings- og integrerings debatten. Derfor mener jeg at Frp, i sitt islamsyn, har delt retorikk med disse ytterligående miljøene. At det er et osean («hav» har ikke fornøden gravitas) av forskjell er jeg ikke med på. Voldsbruken 22. juli har selvfølgelig ingenting med Frp og gjøre.

Nøkkelingrediensen i dette synet på Islam og retorikken som ble brukt, og som inkarneres av begrepet «snikislamisering», er at muslimer har en skjult agenda om å legge Norge/Europa/verden under Islam gjennom bakveier. En kan ikke se denne islamiseringen fordi den snikes inn, en fristiller seg dermed fra behovet for å dokumentere påstandene fordi dokumentasjon ikke eksisterer fordi islamiseringen skjer i det skjulte. Men hvis en ser på et tilfeldig utvalg eksempler og setter dem i sammenheng kommer islamiseringsagendaen til syne. En videre konsekvens av denne snikislamiseringen vil være en utslettelse av norsk og vestlig kultur (Tybring-Gjeddes kronikk som du også siterer demonstrerer denne tankegangen til fulle).

Dette er en form for konsipirasjonstenkning som er ekstremt farlig og har en direkte parallell til konspirasjonstenkningen rundt jødene frem til andre verdenskrig (noe du også er inne på). Stjerneeksempelet på dette var Sions eldres protokoller som visstnok dokumenterte jødenes agenda for «snikjødifisering». Disse protokollene, som var fiktiv propaganda, ble benyttet mot jødene av blandt andre Hitler hvis konsekvens er velkjent. Skal en overhode ta noen lærdom av andre verdenskrig må det jo være at en hatretorikk og konspirasjontenkning mot folkegrupper må følges med argusøyne og at den ikke får tilstrekkelig grobunn i en befolkning. Hvis en avstår fra å poengtere paralleller mellom dagens retorikk og mellomkrigs og andre verdenskrigs retorikk av frykt for å støte noen eller avspore debatten ved indirekte folkemordsassosiasjoner, da har en ikke tatt mye lærdom av andre verdenskrig.

Bra blogg, Torbjørn!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Oslo-frøken

24.11.11

Fordi den norske stat har mye penger er det for mange nordmenn som rusler rundt på div. utdanningsinstitusjoner og blir «eksperter» i bløte fag som sosialantropologi, sosiologi, statsvitenskap, historie.. Fine fag i og for seg, men nordmenn gidder ikke studere så hardt at det kommer så mye ut av det.. Ihvertfall sitter vi igjen med en stor forsamling «idèologi-mennesker» som skal analysere alt som skjer i lys av grunntrekkene i div. filosofiske verk..
Min teori er at 22. juli ikke handler om ideologi i utgangspunktet, men om det faktum at mennesket er et pattedyr. Breivik tror nok selv at han er opptatt av islamisering og Norges fremtid, men i underbevisstheten bryr han seg ikke om slikt (tror jeg).. Breivik er bare sinna.. Sinna fordi han føler seg personlig mislykket (jobb, økonomi, nettverk, prestasjoner, parforhold) og vil derfor hevne seg på alle andre.. «Narsissistisk raseri» er det noe som heter, og det er oftest lettest å avsløre hos småbarn. Men selvbildet tillater ikke at man gjør seg denne krenkede narsisismen bevisst; man må derfor koke sammen et mer «opphøyet» påskudd for å ta hevn. I Breiviks tilfelle er det islamisering, flerkultur osv.. Hadde den politiske opininoen i Norge vært annerledes, tror jeg Breivik like gjerne kunne funnet ut at multikulti er det beste som finnes og kunne derfor angrepet FrPs ungdomsleir istedet.. Han blir vel mest tiltrukket av meninger som det han oppfatter som «eliten i Norge» står for, for det er dem han misunner og vil hevne seg på.. Hevntrangen skyldes personlig misere og ikke bekymring for Norges fremtid, selv om han nok har innbilt seg det selv..

24.11.11

Hei Thorbjørn

Jeg nekter å tro at oppegående nordmenn tar FRPs oppgulp, angrep og smålige oppførsel mot Arbeiderpartiet på alvor.

Vi bør alltid ha en åpen og saklig debatt rundt innvandringspolitikk og integreringspolitikk. Men den måten FRP prøver å sverte AP på er forkastelig.

Jeg har stemt FRP før, jeg kommer aldri til å gjøre det igjen. De er ikke troverdige og de driver en politikk på manglende verdisyn.

Takk for meg!

Vargas

Solberg

24.11.11

Ideologien er jo en blåkopi av pensum i norskfaget på videregående og dets presentasjon av europas historie. Han ønsker seg tilbake til jammerdalen da gud og konge regjerte, og folk «følte de hadde en mening med livet». Det modernistiske prosjekt er noe han ikke har så mye til overs for tydeligvis. Selvsagt er den virkelige historien mye mer kompleks med «kulturmarsxisme» (??) i kanskje 8000 år, men den forstår han ikke, akkurat som andre norrøne nasjonalist-junkies.

drb

24.11.11

Vi bør alltid ha en åpen og saklig debatt rundt innvandringspolitikk og integreringspolitikk ? ? ?

Hvorfor spør ikke Ap/Sv det Norske folk om hva de mener ?

Tør de ikke ?

Redd for å få et svar de ikke liker

Alexio

24.11.11

Frp som har spilt offer siden Carl I Hagen året 1987 sagt Neit til Flytninger og Aylsøker.Det store oversikt på bade dagbladet og VG.Datiden stortingspresident JO Benkow svarte med et bilde av JA til fargerikt felleskap og sagt han at Hagen med dette vil ta fra de med den bakgrunnen selvtillit og gjøre dem forsvirret.Fra datiden var Hagen show med journalister beundringer og spekulasjoner om at Hagen var et fenomen.Partiet begynne å vokse med den eksponering med ingredienser som latsabber,alenemor,sosialklienter.Hagen vrede mot alenemor ,vist det seg at partiet betalte barn bidrag til tidligere frue etter havarert ekteskap.FRP har vart som pyroman om innvandring uten anstendighet,Koste hva koste vil så lenge tematikken gir stemmefisking.Tilliten mellon minoriteter og store samfunn ble revet i filler pga partiet overfokus på dem.

Agder moen

24.11.11

Uff da. Må for all del ikke løfte blikket opp fra den norske navlen, og se utover grensen vår.
Når det passer seg pkk gjengen får vi stadig servert at vi lever i en verden hvor grensene viskes mer og mer vekk.
Det må vel også bety at vi må lære av hvordan Islam praktiseres og hvilken rolle Islam har i forskjellige land.
Det er vel så enkelt at man kan se hvilken rolle Islam har i den såkalte arabiske våren. Sakte men sikkert tyter fundamentalistiske muslimer frem og vil innføre lovgivning i samsvar med Sharia lovpraktisering.
Kun mennesker som ikke har følt Islam på kroppen kan være så vannvittig naiv i møte med Islam.
Nasizttene ble også sett på som små uskyldige lam frem til helvete brøt løs, og den som påpekte deres iboende ondskap ble stemplet som tullinger – slik som Islam kritikerne blir nå. Lykke til med deres naive og ufattelige bevistløse holdning til vår tids Nasizme.

Agent Provokativ

24.11.11

- «Fikk nettopp vite at en kommunal barnehage på Tolvsrød (Tønsberg kommune) har valgt å fjerne adventstiden, julekallendere, nissebesøk, jule-evangeliet, juleverksted m.m grunnet andre religioner..
Med andre ord ISLAM, og noen lurer på om Norge snik-islamiseres?»…

Agent Provokativ

24.11.11

Hvem har skylden? AP så klart, AP med den vannvitige innvandringspolitiken sin og velviljen til å islamisere Norge og fylle Norge med muslimer mot en kremjobb i FN eller EU.

Hvem ellers? ABB har kun trykket på knappen men AP har formet ABB.

Agent Provokativ

24.11.11

http://barenakedislam.wordpress.com/2011/11/19/british-red-cross-bans-christmas-so-as-not-to-offend-muslims/

24.11.11

AP har bedrevet utstrakt maktarrogansepolitikk i alle år. De ser det ikke selv. Tidligere år var det Høgre som var hatobjekt nr 1. Så kom K Willoch og endret Norge. Så vokste FrP utav Anders Langes merkelige verden. FrP var en paria som de øvrige «seriøse» partiene ikke ville ta i med ildtang. FrP ble betraktet som verre enn nazister blant de mest venstrevridde politiske partiene. Deres egne helter Stalin, E Hoxa, Mao ble det etter hvert stille om. Så kom Reagen og rev ned Muren. NRK var ikke lenger enerådene med sin venstrevridde profil, det ble mangfold i eteren – der andre demokratiske krefter fikk slippe til med sine meninger. Slik ble FrP AP’s hovedfienden til de grader. De lot som de ikke forstod at hovedrekrutteringen til FrP kom fra «arbeiderklassen» – de på «gølvet» uten akademisk ballast. Enkle mennesker. Etter i årevis å ha hamret på FrP – og derav dets velgere – og det med de mest sjofle påstander om «grums» og «elementer» (slik omtales FrP og dets velgere av AP og SV. At RØDT holder på slik gidder jeg ikke engang kommentere). Kan AP forstå at velgere og sympatisører av FrP etter hvert får nok av den behandling de får. AP og dets kumpaner snakker pent om at FrP selvsagt har lov til å komme med sine synspunkter og benytte sine selvsagte demokratiske rettigheter til å ytre seg – bare de holder seg til det som ligger innenfor AP’s definisjoner av hva som politisk korrekt. De skal ikke ha et kritisk syn på innvandring, de skal ikke ha eget syn på den økonomiske politikken, de skal ikke ha syn på skolepolitikken, osv. For de er jo ekstreme i alt de sier!
Hva kommer det da av at AP’s Støre av en merkelig årsak tar FrP’s ord i sin munn når det gjelder innvandringskontroll mm? Blir de samme ord og innhold mindre ekstremt da? Dette gjelder i mange saker der andre partier kommer diltende etter FrP’s politiske løsninger. Det ser den som følger med i hva som skjer i det politiske miljøet – og har gjort det i mange år. Det er patetisk at partiet AP opptrer slik – skjeller ut Siw Jensen etter noter i de fleste debatter. Siw Jensen har ikke svart eksempelvis J Stoltenberg med samme mynt når han i diskusjon etter diskusjon sier at Jenssen «som vanlig ikke har forstått noe som helst». Hva slags tone er dette mellom voksne mennesker. For menigheten i AP er dette fin musikk. I det norske folk bør det ikke være det.
Hvordan tror statsministeren at dette virker inn på FrP’s sympatisører – at deres meninger ikke har livets rett? Bør ikke AP gå i seg selv? Slutte å dobbeltkommunisere?
Min klare oppfordring til AP: gå i dere selv og tenk over hva dere sier. Det er absolutt ikke bare FrP som må gjøre det.
At Eskil Pedersen i AUF fyrer løs mot FrP bør ikke overraske. Han er modig nå.

Hilde

24.11.11

For hver dag som går stiger det «nye Norge » klarere og klarere frem. Kvinner voldtas, unge menn ranes. Selvforsvarskursene har lange ventelister av mennesker som ønsker å gjøre noe for å gjenvinne i hvert fall en følelse av trygghet.
Hverdagen vår endres i stor fart.

I dag har rektoren ved en Oslo skole lagt seg paddeflat og blottet strupen. Dødssynden hennes var at hun hadde samlet det lille norske mindretallet i en klasse, i håp om å forhindre at enda flere etnisk norske skulle forlate skolen. For dette blir hun fremstilt til spott og spe og hun lover øyeblikkelig retrett. Hvordan det lille mindretallet på 30 prosent etnisk norske skal kunne integrere det store flertallet på 70 prosent er ikke et tema.
Heller ikke hvordan stadig flere etnisk norske skolebarn opplever å ha blitt en minioritet i skole og på hjemstedet i sitt eget land.

Ved en annen videregående skole i Oslo krever de muslimske elevene bønnerom.
Vi aner hva som kommer i fremtiden og vi gyser.

Politikerne våre er opptatt av hvordan man skal forhindre at vi gir ord til vårt sinne og vår fortvilelse. Det later til at de tror at det er de såkalte hatefulle ytringene som er problemet. Bare man får kneblet folk så blir det bra.

Det er ikke de såkalte hatefulle ytringene som er problemet, det er de erfaringene folk gjør seg i sitt daglige liv som gir grobunn for hat og sinne og politikerforakt.
Vi opplever oss bestjålet og ikke beriket.Vi opplever oss lurt av tomprat om nødvendig arbeidskraft som vi måtte ønske velkommen. Uten innvandrerne kunne vi ikke sikre velferden het det i mange år.
Nå vet vi det som vi bare ante tidligere. Det hele er bare en stor belastning for velferdordningene våre, hvilket er godt dokumentert i Brochman rapporten.

Vi frykter fremtiden for våre barn. Vi er møkk lei av ap politikere som ikke på noen som helst måte vil innse at det er deres politikk som har ført oss ut i dette uføre, godt hjulpet av SV ,Venstre og andre. Høyre har heller ikke mye å rose seg av i denne sammenheng.

Sandbergs uttalelser i spørretimen i Stortinget i går var selvfølgelig utrolig taktløse og sårende. Alikevel kjenner jeg bare sinne og motløshet over reaksjonen til arbeiderpartiet. Helga Pedersen i hikstende indignasjon. Skjønner de hva som står på spill, skjønner de hva som venter oss hvis den utviklingen vi er inne i fortsetter?
Skjønner de i det hele tatt hvor mye sinne det er ute i den norske befolkningen?
Hvis ikke tror jeg det bare er et tidsspørsmål før det skjer noe katastrofalt igjen.

Tor I.

24.11.11

«For dette blir hun fremstilt til spott og spe og hun lover øyeblikkelig retrett.»

Vel, det var jo ulovlig. Rekkefølgen blir altså: Forandre loven først, deretter skille på rase, eller kjønn, eller ett eller annet kriterie man finner på.

Skulle tro selv «lov og orden»-partiet FrP var enige i det…

Anders Behring Breivik var en loner som slukte konspirasjonsskrifter på nettet of levde i en fantasiverden der det var kommunister bak hver busk og landssvikere i alle andre partier enn «hans» parti. Folk bør tenke seg om minst et par ganger før de erklærer seg i samme bås som ham.

Vi er et vestlig liberalt demokrati som har inngått internasjonale forpliktelser overfor flyktninger og asylsøkere. Vi lar folk med oppholdstillatelse bosette seg fritt i stedet for å tvangsflytte folk etter kinesisk mønster. (Selv om dette medfører at folk med felles kultur ofte flytter tettere sammen, omtrent som norske pensjonister i Spania, og man dermed får en ujevn «farge»-fordeling enkelte steder som slås stort opp i media). Hvis Breivik og hans likesinnede får innført et monokulturelt kristent diktatur ville vi vært redusert til et nordisk Iran.

Rune Guldberg

24.11.11

Hvordan vurderer du at Breviks politiske sak bare er et middel for en massedrapsmann. Kunne han like gjerne vært en radikal kommunist der han drar paraleller til Pol Pot.

Håkon

24.11.11

Det morsomme med innvandring er at fortsatt innvanding er helt umulig å kombinere med fortsatt sosialisme, i hvert fall i det lange løp.

Den eneste formen for sosialisme som has sjasn til å overleve litt lenger, er nasjonalsosialisme, slik man ser i bl.a. SP og mer konservative deler av arbeiderbevegelsen (og FrP).

Selv foretrekker jeg et fritt samfunn, og for å oppnå det, kan faktisk innvandring være en nyttig brekkstang.

Lars

24.11.11

Jeg blir aldri å skjønne handlingen 22 juli. Eller de meningsløse drapene. Men som Mann som har fremmedkulturelle bakgrunn som jeg kan av noe frustrasjon et menneske kan møte på. For det første din egen parti Leder Kristin Halvorsen uttalte i en tale at vi menn som har en kone ifra en verdensdel som hun uttalte som den 3 verden (Asia inkludert )er Harry. Ok Kristin mener at jeg er Harry det gjør nok resten av byråkratiet også ettersom jeg må vente i år og dager på svar på visum søknader osv. Jeg er jo mannlig sykepleier ansatt i det offentlige så jeg er jo ikke akkurat stinn av gryn heller.Så sikkert vanskelig å avgjøre iblant alle andre. Dette har smedført ingen ferie med resten av min fam. osv. Men det har jo ikke noe å si. Det er jo bare snakk om enkelt mennesker osv. I tillegg er jeg jo Harry å ikke sånn perfekt som deg. Med de perfekte idealer familie verdier den store kjeften osv. Ikke er det nok heller at kona mi som jeg elsker, har måttet gå ifra leder til vasker . For å være med meg . For meg er norsk venstre side SVIN!!!! som sier imot seg selv hele veien.. TOY-DOLLS

Nikolai Hoftun

24.11.11

FRP har skylden for at en mann skøyt AP-politikere. FRP har absolutt ingen rett til å forsvare seg eller komme med noe negativt mot AP i denne debatten!
De skal holde kjeft i talerstolen på stortingen og de har absolutt ingen politisk ytringsfrihet. Ti stille FRP!!

Inga

24.11.11

Jeg er lei meg! Tenk at kristendommen er fjernet fra en kommunal barnehage i Larvik da! Det skulle ikke være nødvendig da Koranen refererer til Jesus Kristus som en stor profet!!

Thomas

24.11.11

Arbeiderpartiet lar innvandrere komme inn til landet som om Norge hadde en kattedør. Ingen kompetente spm stillt. Ingen kontroll. Bare kom inn.

Innvandrer skyter Nordmann på kloss hold. Innvandrer etterlyses pga 6 voldtekter, men har rømt tilbake til Irak; da det alikevel føltest tryggere der? Innvandrer stikker ned person på asylmottak. Innvandrer tenner på Asylmottak. Innvandrer holder barna sine hjemme fra skolen. Innvandrer krever bønnerom. Innvandrer krever ditt & datt.

Nordmenn skal bare holde kjeft. Hold kjeft din rasist!
Moskeer bygges. I et land som var så utrolig nydelig!
I et land man elsker så utrolig høyt. Alt for Norge.
Man føler et så utrolig intenst og sterkt hat. Adrenalinet strømmer gjennom kroppen. Tårene begynner å renne.

ABB var bare en liten, snill og uskyldig gutt som barn.
Hvis det er noen som skal klandres for det han har gjort, så
er det Arbeiderpartiet. Hvis Arbeiderpartiet fortsetter å ikke ta Nordmenn på alvor, med alt hatet de sprer så er jeg redd for at dette kommer til å skje igjen!

Inga

24.11.11

For den interesserte leser kan jeg opplyse om at Jesus er skrevet om i Koranen i sure Maryam. Og dette har jeg fra en bok skrevet av en pakistansk dame som ble helbredet ved sin tro! Damen heter Gulshan Esther og boken heter «Sløret revner». Sure Maryam i Koranen oversatt til norsk i boken sier det slik: «Englene sa til Maria: Allah sender deg et gledens budskap fra Ham. Hans navn er Messias, Jesus, Marias sønn. Han skal bli stor i denne verden og i den neste, og skal ha Allahs velbehag. osv…»
Og fra sure Imrans : Ved Allahs nåde skal jeg gi syn til den blinde, helbrede den spedalske og oppreise den døde til livet! (Dette passer kanskje ekstra bra nå rett før jul da tro?)

ron123

25.11.11

hva som skjer i Norge så skylder dere på uskyldige asylsøkere . Asylsøkere kommer til Norge .fordi de velger norge som et fritt og demokrati land .De forlater hjemmlandet ufrivillig fordi de har ikke demokrati og frihet som dere nordmen har . Dere har disse alt men dere er aldri fornøyed .dere skaper problemmer for ingenting. det bor bare ca 5 millioner mennesker i Norge og dere snakker slik og hva skjer hvis dere er som et land som tyskland som bor idag ca 82 millioner mennesker . skam dere nordmenn .dere må innrømme at utlendinger som gjør Norge rik. jeg skal gi deg et enkel eksempel når vi går ti mat butikken .vi utlendinger kjøper 1 kg tomat ,men dere nordmen kjøper bare 2 stk tomater . jeg håper dere har kjønt hva jeg mente

Anonym

25.11.11

Hvem har skylden: ABB såklart men hvorfor . Han var jo medlem i Frp og det fungerte jo bra. Klart han ikke fikk noen betydning der og det gjelder for alle partier . Bare meld deg inn og prøv å forandre noe du brenner for . Helt umulig alt der blir styrt fra toppen. F.eks valg i partiene sjelden er det noen reel avstemning mulig det har skjedd menellers er alt styrt fra toppen det også. Sporer litt av men bare på en måte :)
Noen påstår vi får de plitikerne vi fortjener men ser en på valgdeltakelsen så har vel en del bare rett og slett gitt opp.
ABB gjorde hele «jobben» aleine og det er ganske mye bortkastede pæng som blir brukt i forbindelse med den saken. Nei han har tilstått og bevisene er klarre og ingen andre er innvolvert så døm og gløm han . Det er det eneste som er riktig. Politikerne må slutte å bruke den saken for politisk vinning men jeg og resten av den normale oppegående befolkninge bare ventet på at det skulle skje og det skjedde.
…. to be continued

Anonym

25.11.11

ps. btw Eskil Pedersen er ikke noe godt Leder emne. Mulig jeg er forutinntatt men når en som er leder + andre i lederskapet stikker av i fergen eneste båten i nærheten med brukbar beskyttelse mot kuler. Da må jeg si at han ikke er brukendes. I mitt miljø der jeg befinner meg ville jeg vært feiging og de er ikke noe Lederemne. Men hvis Eskils straggei er «redde seg den som kan». Ja , da har han jaggu meg lyjjes perfekt. Have a nice day ;)

Anonym

25.11.11

straggei- strategi

Jan-Erik Gaup

25.11.11

Det er mye hetsing av FrP her. Men islamskepsis går på tvers av partigrensene. Høyres egen Hallgrim Berg har jo også advart mot Eurabia, og sitert Fjordman i sine skriverier.

25.11.11

AP og alle partiene som har stemt for ikke-vestlig innvandring inkludert Høyre er ansvarlige for det som skjedde! ABBs hadnlinger er en følge av det flerkulturelle eksperimentet. Det har skjedd tilsvarende av islamister i resten av Europa. Enten det er høyreekstreme eller islmister så er begge et resultat av den massive ikke-vestlige innvandringen som partiene har påført Norge.

Jan Larvik

25.11.11

Hele greia bobler ned til ett spoersmaal.
Vil multikulturisme ødelegge, skade, eller endre norsk kultur? Innerst inne tror jeg de fleste vil si ja (iallefall til at den vil endres), men det vil vaere forskjellige meninger om hva dette vil foere til.

Personlig tror jeg norsk kultur vil endres til en global multikulturell kultur som er delt over hele verden, med norske toner. Litt trist, men jeg kan leve med det. Alternativet er isolasjon.

Iman

25.11.11

Hvorfor sier dere snikislamisering hele tiden?koffor skylder dere på ap for 22.juli? serroøst. trist å lese alt dette. så masse hat og fordommer. dere blir jo aldri fornøyde.

Tore Hund

25.11.11

Jeppe drikker. Og han gikk skikkelig på fylla 22. juli.

Men HVORFOR drikker Jeppe? Se det, det er det som er det vanskelige spørsmålet.

Skal en søke svaret må en snu noen steiner. Og det som skjuler seg under disse er litt av hvert. Folkedypet har ikke adresse UiO/Blindern.

Det som kompliserer saken er at hvis en lar være å snu steiner da vil udyrene formere seg. Da blir det mer 22. juli, sikkert i en annen form, men ganske sikkert mer tragisk.

Snur du steiner så vil grumset komme for en dag, og det som da åpenbarer seg vil sannsynligvis føre til konsekvenser som er utålelig for de politisk korrekte.

Frp evner ikke å distansere seg fra tragedien og samtidig formidle konsekvensrekka. Det svir de for, muligens med rette.

Skedsmo

25.11.11

Det er ikke noe politisk parti som skal ha skyld for 22.07. Den eneste som må pata seg ansvaret for dette er Breivik – og bare han.
Hvilket parti han har tilhørt og/eller event. tilhører er helt uvedkommende.
Mannen er «ikke god i hodet», og han ønsket å vise uenigheten sin med Regeringens politikk ved å utføre den forferdelige handlingen han gjorde.
ABB bør straffes med innesperring på livstid.

Bah

25.11.11

Godt innlegg!

Det er veldig trist for debatten at man går i skyttergravene på den måten vi har sett de siste dagene. Vi har store problemer med innvandring, og store positive ting å trekke fra innvandringen. Det er ikke enten/eller. FrP har poenger, AP har poenger. Jeg er ingen FrP’er. Likevel kan jeg lytte når snakker. Og av og til kommer det noe fornuftig ut. F.eks. når det gjelder å ta tak i det faktum at de fleste overfallsvoldtekter skjer av ikke-vestlige innvandrere. Det er ikke dermed sagt at alle ikke-vestlige innvandrermenn er voldtektsmenn. Poenget er vel heller at jeg ser deres poenger, men svært sjeldent er enig i deres virkemidler.

Vi trenger en fruktbar debatt i Norge hva gjelder Norges forhold til de som kommer hit, og Norges forhold til resten av verden. Hvilke verdier skal ligge i bunn, hvordan skal debatten utformes osv. Vi er et lite folk. Under fem millioner innbyggere. Tror folk flest i sin egen nasjonalistiske stolthet ikke alltid er klar over hvor bittesmå vi er. En mikroskopisk lilleputtstat. Hadde Norge blitt borte i morgen hadde det knapt utgjort noen forskjell overhodet i verdenssammenheng.

Det er imidlertid også viktig og ikke havne i en felle der politisk korrekte uttalelser blir som lokk over meningene. Av og til kan det være legitimt å kalle en spade for en spade. Honnør til de som klarer det uten å støte noen. Skal vi klare å ta tak i problemer så må problemene identifiseres, debatteres og konkrete tiltak må ihverksettes.

Torbjørn Røe Isaksen må være en av de mer vettuge menneskene på Stortinget. Mulig han er en politisk «broiler», men hans måte å snakke på er ihvertfall sjelden vare.

baaa

25.11.11

Jeg vil påpeke at 28,4% av befolkningen i Oslo er innvandrere. Hvis du går en tur rundt i Oslo på nattestid så vil du se at ting ikke står så bra til med denne byen. Du vil se åpenbar dopsalg, vold, prostitusjon.. Det har også vært 374 besøk på voldtektsmottaket så langt i år(litt shappy kilde).. politiet og politikerne bryr seg ikke. Hadde de brydd seg så hadde ikke virkeligheten sett slik ut.

Personlig så bor jeg sammen med en søt utenlansk jente og har en god del utenlandske venner så jeg vil påstå at jeg ikke er rasist.

Uansett så syns jeg at ikke alt er bra og at det må være lov til å diskutere slike problemer. For dette er reelle problemer som ikke kommer til å forsvinne av seg selv.

Thor.

25.11.11

Det er AP / SV alle sosialister/kommunister som har skylda.Innvandringspolitikken i Norge er jo helt bak mål,ikke nok med at alt for mange tyter inn men etter de har kommet inn,DA begynner den virkelige diskrimineringen av etnisk norske.Det kommer nok til å skje flere blodige ting i Norge med tida om ikke denne diskrimineringen stoppes.Det er ETNISK NORSKE NORDMENN som har bygd landet,betalt prisen.Så kommer søppelet til Norge og voldtar hele sulamitten.Suger ut hver eneste krone den etnisk norske har betalt i skatter og avgifter…Får goder den etnisk norske bare kan drømme om.De overtar og forsøpler hele bydeler,(stovner i Oslo er erklært 100 % innvandrere nå.(les muslimer).Ikke rart dette skaper hat av dimensjoner.Det er synd at det skal gå slik,men pappas lille jensemann og co driter jo i den etnisk norske,hva kan de da forvente???at ALLE sitter med henda i fanget og sier ja ja,det blir nok bedre snart???det funker dårlig.Det som funker er action..Ikke nødvendigvis å drepe auf folk,men protestere høylytt,marsjere i gatene som de gjør i araberlandene(dette liker jo pappas jensemann)..Kort sagt få ut den berømte finger’n før det er for sent.Få en ultra nasjonalistisk regjering som rydder opp i avskummet.Dog ikke folk som applauderer gamle norrøne guder og skikker,men som lever i snart år 2012..DA vil det bedre seg..Send ut bermen som ikke har noe her å gjøre til en start…

Master Baits

25.11.11

Hvem har skylden?

Staten, regjeringen, politikere.

Dere får gå litt i dere selv og bruke fem minutter på å kanskje tenke litt. Rart vi ‘idiota’ som er vanlige arbeidende nordmenn skjønte det dagen etter, mens dem vi så flott har til å styre for oss og som har satt oss i denne situasjonen, til alt overmål ikke forstår hvem som har skylda.

John Anders

25.11.11

Man kan faktisk finne argumenter for att hvem som helst har skylden hvis man ønsker. Selv bibelen bør forbys hvis man ønsker å legge skylden på den, han var jo tross alt en korsfarer (gamle testamentet). Men nei, da har han jo allerede vunnet. Hvis man vil kan man vri å vende på alt for å få det til å bli det man vil det skal bli. AP skylder på FRP, FRP skylder på AP men vi kommer ingen vei.
Mange mener AP har skylden for att omfanget ble så stort pga dårlig beredskap, andre mener ditt og andre mener datt.
Er lei hele greia. Takk for meg.

magne

25.11.11

det kan vel ikke sies stort bedre enn Australias statsminister John Howard somm sa:

»IMMIGRANTS, NOT AUSTRALIANS, MUST ADAPT»

»This is OUR COUNTRY, OUR LAND, and OUR LIFESTYLE, and we will allow you every opportunity to enjoy all this. But once you are done complaining, whining, and griping about Our Flag, Our Pledge, Our Christian beliefs, or Our Way of Life, I highly encourage you take advantage of one other great Australian freedom,

‘THE RIGHT TO LEAVE»

»If you aren’t happy here then LEAVE. We didn’t force you to come here. You asked to be here. So accept the country YOU accepted.»

Synd a hoere om barnehagen i Tonsberg som ma avlyse advent pga hensyn til andre kulturer. Her i Fredrikstad ble en barnetegning av en gris pa sykehusets barneavdeling tatt ned fra barnas tegnesamling-vegg pga klager fra muslimske foreldre…
Synd og skam at det gar den veien, snart ma vel kolonialbutikkene plassere grisekjott i eget kjoleskap uten glass slik at muslimene skal slippe a se det »forferdelige urene kjottet». Eller forby Donald Duck fordi ordforeren i Andeby er en gris. Latterlig na riktignok, omtrent like utenkelig som a forby advent i en barnehage virket for et par ar siden

Ole Nilsen

25.11.11

Han drepte folk. Det kan umulig føre til noe godt. Det gode er at han støtter det jødiske folk som som vanlig er verdens syndebukker for å ha drept Jesus fra Nazareth.Men det var da vitterlig den romerske hærfører Pontius Pilatus som drepte denne Jesus? Skal man forstå noe av overbevisningene som ligger til grunn i vår kultur? Og samtidig lure på hva som driver en ung mann til å koke sammen dette attentatet så kanskje det var på sin plass å rydde litt i løgnaktighetene vi bygger samfunnet på.Julen står for tur. Ikke kiom med at jødene drepte Jesus. Makan.

Ole Nilsen

25.11.11

En stor korrigering.:
Nynazisme blir betegnet som høyreekstremisme. Sist jeg sjekket var det offisielle navnet til nazistpartiet i Tyskland under 2 verdenskrig NSDAP:
Nationalsozialistische Deutche Arbeiterpartei. Oversatt til norsk :
Det Nasjonalsosialistiske Tyske Arbeiderparti.
De ønsket private bedrifter og eierskap over på statlige hender.De var motsatt av alt man kan tillempe høyresiden i politikken.
Likevel klarer man å kalle tilhengere av nazistenes sosialistiske politikk høyreekstreme?
Dette lyder ikke videre høyrevridd etter min ringe forstand.
Lyder mer som menneskelig bortsetting av barn man skammer seg over,men med råtne knep. Eller projeksjon, som det kalles på psykologisproget.Det var ikke meg,det var han derre andre karen som gjorde det……

Ole Nilsen

25.11.11

Kan Høyre ved Røe Isaksen rydde opp i dette?
Nynasisme er venstreekstremisme, ikke høyreekstremisme.
Takk.

Ole Nilsen

25.11.11

Grunnlaget for å skylde på Siv Jensen eller Jens Sivesen for det bloddryppende attentatet vi dessverre ble oss til del 22 juli er tuftet på psykologisk analfabetisme.
Projeksjon heter det begrepet som styrer.
Universitetet i Oslo, Psykologisk faskultet skulle kunne greie ut for endel begreper som styrer vårt land i disse tider, når vi egentlig er avhengig av kloke hoder med en stabil psyke til å styre dette landet.
Det finnes alltid andre kilder som f.eks.

http://www.maskulin.no

Ole Nilsen

25.11.11

Fakultet.

magne

25.11.11

er spesielt imponert av ron som skriver at

»dere må innrømme at utlendinger som gjør Norge rik. jeg skal gi deg et enkel eksempel når vi går ti mat butikken .vi utlendinger kjøper 1 kg tomat ,men dere nordmen kjøper bare 2 stk tomater . jeg håper dere har kjønt hva jeg mente»

denne mannen er iallefall tydelig integrert idet han utviser stor innsikt i det norske samfunn, og hva norge tjener penger pa. kan skjonne det at om 100,000 innvandrere kjoper en kg tomater hver, da fylles statskassa fort opp.

ron, ta deg sammen, se i det minste pa dagsrevyen en gang eller to for du sier noe, sa slipper du a drite deg ut noe sa sinnsykt en gang til som du gjorde her

Pireus

26.11.11

ADVARSEL: POLITISK INKORREKT TASTING AV BOKSTAVER FØLGER:
Fortsett å kjøpe tomater, men ikke skyld på jødene for å ha tatt livet av Jesus. Løgnene florerer,ikke vær med på å spre dem omkring. La oss holde oss til tomatsalg. Det er flott at nye nordmenn kjøper flere tomater enn hva ellers ville vært tilfelle siden det gir penger i en eller annen kasse,men jeg vil IKKE høre at ordet jøde blir brukt som skjellsord på østkanten en gang til.
Idiotisk er det i utgangspunktet,siden det jødiske folk er kjent for å være mye mer intelligent og innovative enn de fleste av oss andre, nordmenn,asiatiske eller fra hvorenn i verden vi måtte være.Kan det skyldes misunnelse at jøder blir utsatt for utskjelling. Det avslører i så fall kapasiteten i hodet til de dumme menneskenebarna som gjør dette i skolegårdene.
Glad skal vi være for at det finnes et folkeslag med høyere intelligens enn oss andre.Dette ser vi er tilfelle om vi gidder.I vitenskapelig sammenheng og blandt kunstnere og innovatører. Vi kan takke jødiske folk for mye av vår vestlige utvikling.Den som benekter dette sier jeg bare stakkars deg til. Så var det sagt.Det var vel på tide.Jeg er fornærmet på det jødiske folks vegne rett og slett.

Pireus

26.11.11

Men kunne nordiske politikere og handelsfolk med makt (i motsetning til oss stakkars penneknekter)våkne opp og gjøre noe i forhold til det skriket om hjelp dere ser i og utenfor Tibet hver eneste dag i verdens aviser,eller bryr dere dere katta så lenge dere får handelsavtaler med kinesere i havn
Munker og nonner setter fyr på seg selv for at nettopp dere skal få øynene opp for at landet Tibet sakl overleve. En grunn til at Tibet skal undertrykkes er at dets innbyggere er et bevisst og tenkende folkeslag,og denslags vil man ikke ha i denne verden hvor idealet er sauer som breker i kor.

Pireus

26.11.11

Noen spørsmålstegn er avglemt over. Her kommer de:
????????

Pireus

26.11.11

Det må være legitimt å kunne forsvare det jødiske folk med ord i dette landet uansett hvor apolitisk det er. Hvis ikke var det på tide med et saftig oppgjør på høyt plan.
Og det ville ikke være denne stakkars penneknektens jobb. Der kommer dere politikere inn i bildet.

Har du en mening?