Abonner via RSS eller E-post

Environment business

Publisert den 21.11.2011 i Blogg

Deltar på Zero-konferansen på Gardermoen i dag. Salen er gigantisk, opplegget er profesjonelt, det er over 1000 deltagere og et par virkelig store navn kommer for å drysse stjernestøv over forsamlingen, blant dem Arnold Schwarzenegger og Anthony Giddens, sosiologen bak det som ble  Tony Blairs tredje vei i sosialdemokratiet.

Business environment er et kjent ord, men Zero-konferansen representerer en utvikling hvor mer av miljøkampen i Norge blir environment business. Miljøbransjen er i større grad enn før en arena for profesjonelle lobbyister. Lusekoftene, gitarene og allsangen er erstattet av dress, PR-planer og riktig så ålreit kaffe. Det er mer NHOs årskonferanse enn Natur og Ungdoms sommerleir. Jeg tror noen i miljøbevegelsen reagerer på miljøbusinessen. Personlig tror jeg strategien er helt riktig. Skal du påvirke næringslivet må du forstå næringslivet. Medlemsorganisasjoner som Natur og Ungdom har fortsatt stor innflytelse (og er svært proffe lobbyister). Zero har en annen innfallsvinkel og foreløpig synes ikk glæmmen å ha overskygget grønnfargen.

Det kan hende miljøbusiness ikke er så kontroversielt som jeg i utgangspunktet trodde, for selv Rød Ungdoms leder, Iver Aastebøl, forteller at han synes opplegget fungerer. Rødt for grønn business. Verden går fremover.

Del på Facebook | Del på Twitter

Har du en mening?