Abonner via RSS eller E-post

Løgn, forbannet løgn og statistikk igjen

Publisert den 06.03.2011 i Blogg

Mediene fortsetter sin bevisstløse bruk av kjøp-og-betalmålinger.

Vil du ha ukritisk redaksjonell omtale av meningene dine? Kjøp en meningsmåling, skrev jeg i Morgenbladet for en tid tilbake. Poenget er enkelt: mediene presenterer målinger, men begår to styre synder:

1. De presenterer stort sett sakene svært ensidig, uten å refere tall, alternative undersøkelser etc.

2. I så å si alle tilfeller tar mediene vinklingen fra oppdragsgiveren som har betalt for målingen.

Dagsavisen har denne helgen slått til igjen med en sak basert på en melding fra ANB. Vi vil ha offentlig omsorg, heter det i saken. Målingen er bestilt fra Sykepleierforbundet og både ANB og Dagsavisen fungerer som mikrofonstativ.

Som jeg nevnte i Morgenbladet finnes det nok av undersøkelser som viser det motsatte. Dagbladet falt i fella for bare få måneder siden med et oppslag med stikk motsatt utgangspunkt. «Regjeringen strengere enn velgere», skrev avisen (Det er egentlig selve saken som var verst — som referert til i Morgenbladet — men den finner jeg dessverre ikke på nett. Aabøs kommentar er langt bedre og tydeligere på premissene). Det var basert på en undersøkelse som viste stor flertall for konkurranse. Utført av NHO-Service… sjokkerende… Heller ikke i Dagbladets sak ble undersøkelsen skikkelig presentert, uavhengige eksperter konsultert e.l.

Det mest utrolige med Dagsavisens og ANBs oppslag er at det i papirutgaven refereres til en måling fra 2010 hvor 71 prosent også svarte at de «ville ha offentlige tjenester». Med andre ord er dette ikke et utslag av Adecco-saken. Enhver journalist med et visst minstemål av anstendighet og yrkesetikk burde vel spørre hva målingen egentlig viser da? Hva er det egentlig man har spurt om? Den eneste unnskyldning for å la være er latskap, slurv eller at man rett og slett er dårlig i jobben.

Oppdatering: Les også Snoens mediekritikk om saken.

Del på Facebook | Del på Twitter

Har du en mening?