Abonner via RSS eller E-post

Sex i skolen

Publisert den 31.10.2009 i Blogg

Jeg er nok ikke alene om å huske sexundervisningen fra ungdomskolen. En lett rødmende lærer som har gravd frem en gigantisk penis i plast, et par kondomer og diverse andre pedagogiske hjelpemidler, stod foran klassen og erklærte at «jeg kommer til å bruke ordene penis og vagina, men dere kan god si…ehhh…pXXX og fXXXX». De ordene hadde jeg aldri hørt fra en lærer før, eller siden. Ingen i klasserommet turte å bruke dem heller. Ærlig talt, vi var fortsatt på det stadiet at vi fniste av at sommerfuglene kom ut av en «puppe».

Nå lover den rød-grønne regjeringen å styrke sex-undervisningen i skolen. Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot det. Vi norske konservative holder oss ikke med den snevre moralismen som har infisert så store deler av den amerikanske høyresiden. Dessuten er det sant at vi lever i et gjennomseksualisert samfunn, og presset på yngre gutter og jenter er stort (slik har det vel alltid vært til en viss grad). Men jeg blir skeptisk når jeg leser Marianne Aasens begrunnelse:

«Det er ikke nok å overlate seksualundervisningen til foreldre eller til selvstudier på nettet. Her har skolen en viktig oppgave. Skolene må sørge for å dyrke frem lærere som tør og evner å gi elevene en skikkelig seksualundervisning og prevensjonsveiledning. Hvis ikke blir dette dårlig, sier Aasen til VG.»

Med andre ord: Hvis ikke det offentlige tar seg av sexundervisningen, går det veldig, veldig dårlig. Uttalelsen er klassisk sosialdemokrati og oser av en mistillit til foreldre. Ja, en mistillit til hele resten av samfunnet, i hvert fall når det kommer til sex. Det er faktisk ikke slik uten det offentlige så blir det kaos, synd og katastrofe. For å sette det på spissen: Mennesker har hatt sex i alle tider, og de har klart det uten hjelp fra sosialdemokratiet.

Del på Facebook | Del på Twitter

40 Kommentarer

Nå er faktisk poenget med seksualundervisning i skolen ikke at elevene skal lære å lage barn, men at de skal lære hvordan man unngår a) å lage uønskede barn b) kjønnssykdommer c) å traumatisere seg selv eller andre.

Det forskningen viser er at dersom man overlater til foreldrene å sørge for a, b og c, går frekvensen av a, b og c opp.

Du kan godt tolke det som mistillitt til foreldre. Eller ta det som ei utfordring: Hvordan få mange flere foreldre, eller samfunnet, til å ta tak i a, b og c uten at foreldrene oppfatter det som mistillit.

Capt Nemo

01.11.09

Før vi vet ordet av det ender vi opp med samme seksualundervisning som de har i Sverige der flere skoler har outsourcet fagansvaret til lobbyorganinsasjonen RFSU. Se kommentar i Svenska Dagbladet fra tidligere i uken : http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3700293.svd

02.11.09

Kjempeflott, men kan vi ikke lære alle sammen å lese og regne først – da sannsynligheten for at de skjønner dette med sex selv på sikt er relativt mye større enn at de plutselig får det for seg å derivere litt.

Hege mp

02.11.09

Jeg jobbet i flere år som aktivitetsleder på en ungdomsklubb, og vi tok kontakt med Medisineres seksualopplysning, medisinstudenter som tar på seg oppdrag med å fortelle om sex, prevensjon osv. Dette fungerte meget bra, da man slipper å ha de vanlige autoritetspersonene, men unge eksperter, som ungdommene kan relatere til. Alternativet er å havne på toppen av tenåringsgraviditeter sammen med USA, som gjennom lange republikanske og moralistiske tider har bare hatt avholdenhet som seksualopplysning. http://www.newsweek.com/id/219818

Her er en god artikkel om hva som skjer hvis vi lar porno ta opplæringen: http://www.salon.com/life/sex/index.html?story=/mwt/feature/2009/11/01/make_love_like_a_porn_star_not

For det første lurer jeg på om du syns undervisning generelt, som samfunnsfag, musikk osv, oser av mistillit til foreldrene?
Men viktigere: Tror du at sex bare handler om å «finne fram» og å prestere? Vi trenger ei seksualundervisning som fokuserer på kjønnsbasert mobbing, seksuell trakassering, grensesetting og respekt. For dette er reelle problemer som vi har et samfunnsmessig ansvar for å gjøre noe med, det holder ikke å be foreldrene om å ordne opp…

Seksualundervisninga bør bidra til å gjøre ungdom tryggere på seg sjøl, på sine grenser og på hvordan man på en god måte bestemmer over sin egen kropp og ikke over andres.

Ole

02.11.09

Det her var utrolig bakstreversk. På ene siden skriver han
«Dessuten er det sant at vi lever i et gjennomseksualisert samfunn, og presset på yngre gutter og jenter er stort »
Her har tydligvis ikke foreldre vært gode nok å passe på.
Det er dessuten pinlig for en 14 åring å lære sånnt av foreldre. I hvilken miljø skjer det. Sexundervisning har vært kameraters jobb til alle tider. Det er ikke bra.
Her har man en fin mulighet til å styrke den biten, og du er skeptisk for å skåre ett billig politisk poeng.

Tine S. P.

02.11.09

Nå har MSO (medisinernes seksualopplysning) et flott tilbud til skoler som ønsker å gjennomføre seksualundervisning. Dette er medisinstudenter som helt frivillig reiser rundt og underviser på temaet seksualitet (herunder pubertet, legning, prevensjon, selve sexen m.m.). Det trenger altså ikke være en keitete lærer med en plastpenis som står bak kateteret og 25 vettskremte og flaue elever i klasserommet som ikke tør å spørre om eller si noe som helst. MSO tilbyr en løsning der elevene faktisk TØR å spørre om det de lurer på og de får på denne måten også bedre informsjon på temaet enn fra internett, venner, porno osv som kanskje ellers ville vært alternativet for å stille nysgjerrigheten. Tviler på at en gjeng 15-åringer er fullt oppdatert på kjønnssykdommer og prevensjon, så denne informasjonen bør de nok få fra annet hold enn hverandre. Det er dessverre ikk alle foreldre som heller tar opp dette temaet med barna sine, og selv om de gjør det er det nok ikke alle barn som tør å spørre om alt de lurer på likevel. Min konklusjon er at det finnes noe imellom sex-rykter og myter i vennegjengen og plastpeniser på skolen.

Lua

02.11.09

Til tross for at jeg sannsynligvis har mange felles tanker om andre ting – synes jeg dette var et dårlig gjennomtenkt svar på et annet utsagn.

Du redder deg litt inn ved å si at du ikke har noe mot sex-undervisning i skolen. Men resten av innlegget ditt legger et litt tvilsomt slør over akkurat dette utgangspunktet.

Ja, det var ( og kanskje ennå er) dårlig sex-undervisning i norske skoler. Men de må styrkes. I England opplever de at fravær av slik undervisning skaper en økende trend med f.eks. tenåringsgraviditeter. Det vil vi vel neppe ha her også. Nei, sosialdemokratisk, 80-talistisk famlende sex-undervisning er ikke til voldsomt mye hjelp. Men i stedet for å avvise sex-undervisning ved å si at det er fallit mot foreldres og venners evne til å lære, burde du sørge for at den undervisningen barna får er mer moderne og tillitsvekkende.

Det er like pinlig å snakke med foreldre. Og alle de som har foreldre som kanskje selv ikke er 100% oppdatert? Og vennegjengen. Hvem har fått veldig gode råd fra vennegjengen om sykdomsspredning, følesesmessige opplevelser rundt sex på det stadiet de unge er i livet sitt?

Vil tro at et av målene med skolen er kunnskap. Og kunnskap om sex, kjønnsykdommer og alt annet som tas opp i skolens undervisning er med på å skape unge mennesker som tør å stå i mot gruppepress.

Dessuten viser forskning at kunnskap om dette gjør at flere føler seg trygge i situasjoner med møtet med en partner senere i livet.

Kunnskap skaper selvsikkerhet, nysgjerrighet og gir ethvert menneske verktøy å navigere videre i livet sitt. På alle områder.

Ja, du skriver at du ikke er mot sex-undervisning, men vær heller en «vaktbikkje» for den undervisningen som kommer ut i skolene, i stedet for å avvise det helt.

Om noen år vil du får muligheten til å påvirke mer direkte. I posisjon!

Sverre

02.11.09

Skjønner ikke helt hva du mener. Du sier at du er for styrking av seksualundervisningen, men at den i utgangspunktet er overflødig?

Dette er vel igrunnen tynt skvip. Kan sammenlignes med din opplevelse av seksualundervisning kanskje? En rødmende høyremann med en dildo i den ene hånden og en sprukket kondom i den andre, erklærer at han kommer til å bruke ordene: «sosialdemokrati» og «rød-grønn».

Martin

02.11.09

Jeg må si jeg synes at Rolf Marvin Bøe Lindgren har et meget godt poeng. Og jeg synes at Isaksen, som en ansvarlig politiker, bør ta utfordringen. Men jeg mistenker at Isaksens vurdering, som mange ganger tidligere, baserer seg på særdeles kunnskapsløse grunnlag. Jeg trodde Høyre hadde en relativt OK skolepolitikk, helt til Isaksen kom på banen med sine latterlige uttalelser. Nå har jeg mistet helt respekten på hva Høyres «bedre skole» innebærer. Er det bare ord?

Jostein

02.11.09

Det handler ikke om sosialdemokrati eller formynderi, det handler om å minimere tenåringsgraviditet og en rekke andre medfølgende problemer.

Men hvis man ikke er interessert i å forhindre dette så er det en annen sak. Forsåvidt en helt ærlig sak i den norske konservative agendaen, men greit å klargjøre at det er nettopp dette du mener, ikke sant? Generasjoner med Laissez Faire-barn og 15 år gamle foreldre.

Smartface

02.11.09

Helt enig med Røe Isaksen. Synes det er skremmende uttalt av AP’s leder i utdanningskomiteen – leder, altså! – at foreldre ikke klarer dette selv. Men det føyer seg galant inn i serien av overformynderiske uttalelser og «patronising» holdninger overfor vanlige, oppegående mennesker som meg selv. Oppegående nok til å ikke stemme rød-grønt.

Marioius

02.11.09

Ja. Med en gang det kommer et forslag om offentlig hjelp på bordet er det «mistillit til foreldrene». For et talentløst utspill. Jeg skjønner du er ny på tinget.

Anders BabbelBy

02.11.09

Viktig debatt- Det er det ingen tvil om. Syns dermed det er litt smålig å avblåse sånne forslag under «typisk sosialdemokratisk». Det er ingen tvil om at det trengs en kompetanseheving innen for opplæring av sex. Alle foreldre er ikke alltid egnet til å lære opp en pubertal sønn/datter i dette. (Har snakket med flere om akkurat dette, og det er ingen jeg kjenner som har fått far-sønn-samtalen).

Riktig at man alltid har skapt barn i form av samleie. Men jeg syns man skal jobbe både hjemmet og på skolen for å forhindre at det skal komme uønskede tenåringsgraviditeter.

Flaue lærere trenger ikke være den som gjør dette. Poenget er vel at hvis man hever denne debatten til kun å dreie seg om å sparke imot politiske meningsmotstandere, så kan man i stedet rette fokuset mot hvordan gjøre barn og unge klare for voksenlivet. Som lærer er jeg selv meget opptatt av dette.

Jeg er ikke sosialist, men her debatten og barnets beste det sentrale. Ikke skåre politiske poenger.

Irene

02.11.09

Jeg leser Aasens begrunnelse som at;

1) opplysning fra foreldre og nett ikke er nok (derfor må seksualundervisning i skolen også til)

og

2) skolene må dyrke fram lærere som er tør å undervise skikkelig (hvis ikke blir selve seksualundervisningen i skolen dårlig)

Slik tolker jeg i alle fall uttalelsen – at seksualundervisningen er viktig fordi «samfunnet» for øvrig ikke gir god nok info, ja, men ikke at det går «veldig, veldig dårlig» dersom det offentlige ikke tar seg av det.

j b

02.11.09

I diskusjon om sexundervisning i skolen kan man få inntrykk av at alt dreier seg om biologi, fysiologi – sånt er så velsignet konkret og håndfast å snakke om. Plastpeniser og kondomer.

Det er ikke, og har aldri vært, derfor vi har sexundervisning, men for sosialisering, normering av de unge. Skolens rolle er å formidle samfunnets syn på hvordan unge bør forholde seg til det motsatte kjønn, til sexaktivitet, akseptable og uakseptable måter å snakke om sex, hva ungdommen selv har lov til, hva de ikke har lov til, hva andre har lov til og ikke lov til. Vår moral, våre tabuer, våre verdier, hva vi fordømmer og hva vi framhever som bra. DETTE er hensikten med seksualundervisningen – ikke den skarve anatomien som gutt og jente lærer mye mer av på ti minutter bak buskene…

Den stotrende, svettende og overnervøse læreren gjør en god jobb! Han formidler samfunnets forventinger om at prat om sex skal være forbundet med en viss skam; det hører ikke hjemme i «dannet samtale». Famlingen mellom latinske og vulgærbetegnelser understreker at sistnevnte kun hører hjemme på do. Vi lar spesielle team av legestudenter komme på besøk (slik Tine S P skriver), for å understreke at alt som har med de kroppsdelene er noe helt spesielt som vi vurderer annerledes enn hele resten av kroppen. Kanskje vi henter inn en mann fra politiet for å fortelle hvilken grov forbrytelse det er om noen berører oss der, der eller der. Vi forteller ungdommen hvordan de må rapportere hvis de noe som helst sted ser en avbilding av en kropp med angitte deler uten tildekking, og understreker at å unnlate å tildekke disse kroppsdelene ved avbilding er et eksempel på det vi kaller «overgrep». Andre eksempler på «overgrep» er f.eks. dersom det sendes visse ord i SMS-meldinger til noen under atten år.

Etc. etc. Undervisningens formål er å plassere sex inn in samfunnets idé- og moral-apparat. I prinsipp er det akkurat det samme som den gang prestene manet til et moralsk liv uten synd, og det store spørsmålet var om kyssing var synd.

I dag er «synd» borte, men «overgrep» har tatt dets plass til fulle. I dag er det store spørsmålet om det er et overgrep om læreren trøstende stryker en tiårig guttunge nedover ryggen. (Læreren ble anmeldt for det, men jeg tror han ble frikjent.) Senest sist helg kunne vi lese om et par småjenter som i flere år likte hvordan pappaen til venninnen deres koste også med dem – helt til de lærte på skolen at det var å berøre steder på kroppen som det er forbudt å berøre, og fikk lære om muligheten for voldsoffererstatning. Det er slikt vi har seksualundervisning til.

Vi kunne prøve å tenke oss en lærer som lett og utvunget snakker fritt om alt som er deilig å gjøre med kroppene våre, både alene og sammen med andre, med de ord som faller naturlig både for ham og elevene. Som snakker med varme om hvilken fundamental kraft dette er i alt liv, og alle de forskjellige formene den har kommet til uttrykk i ulike kulturer, med skiftende tabuer, forherligelser, ritualer og kotymer, og så sette det opp mot de begrensingene norsk lov legger på seksualiteten.

En lærer som IKKE planlegger å formidle skam, ingen frykt, intet hemmelighold, ingen anspent terminologi, men like naturlig som han kunne undervise hvordan man lager en delikat matrett, med samme positive glede og entusiasme… Den læreren bør forberede seg på en del svært kritiske spørsmål. Hvorfor han ikke lærer barna hva som er Synd (eller i dag: «overgrep»). Om han ikke forstår at hans lite tilbakeholdne presentasjoner er «en invasjon av privatsfæren» til de sarteste elevene. Om han ikke forstår at han oppfordrer ungdommen til aktivitet de absolutt ikke er modne for, osv osv.

Det kunne meget gjerne hende at innholdet i alt det denne læreren sa i og for seg ikke var kritikkverdig. Men stoffet skal formidles med det korrekte nivå frykt, skam, forknytthet og understreking av noe helt, helt spesielt. Slik samfunnet krever.

DERFOR må vi ha seksualundervisning, og derfor er det stadig noen som krever styrking og endring av den. Røe Isaksen sier at mennneskeheten til nå har hatt sex uten hjelp fra sosialdemokratiet. Det har slett ikke skjedd uten «hjelp» fra kirkemoralisering og gudsbud som forteller hva som er riktig og gal måte å gjøre ting på, hvilke personer det kan gjøres med, når det kan gjøres (ikke minst i livsløpet!), hvilke handlinger som er «rene» og hvilke som er grov synd. Det er DETTE som Arbeiderpartiet følger opp, etter noen mellomledd fra sekstitallet og fram til i dag, ikke aktiviteten i buskene slik Røe Isaksen later til å tro. Hver gang noen krever at seksualundervisningen må endres/styrkes: Legg merke til hvilken endring/styrking man vil ha inn – det er uansett knyttet til samfunnets syn på sex, med punkter som vi mener må grundigere innprentes i ungdommen. Selvsagt har ulike politiske grupperinger ulike typer punkter, men de har alle til felles å fremme samfunnets syn på hva som er «riktig» seksualitet.

Og DET har samfunnet hatt sterke meninger om i mange hundre år, i de aller fleste kulturer verden over.

roger

02.11.09

Tulling , mye rart dem slipper til på stortinget

mette

02.11.09

Må bare si en ting jeg da, synes det er supert at det ennå er noen som vil ta opp sextemaet med ungdommen.
jeg er selv 68 moddel ikke mye sex undeervisning på skolen den gangen men muligens jeg hadde hatt mot til å si i fra om overgrepene mot meg litt tidligere hvis det hadde vært snakk om slik på skolen.

Bare en liten tankevekker til de som ikke ser helt meningen med denne undervisningen.

02.11.09

Kan ikke du ta å barbere deg, sliter med å se deg med skjegg og alt som detter ut av deg blir desverre overdøvet av «skjegget» som ikke passer!

Jan Petersen passet det ikke og se hvor dårlig han styrte partiet.

Du vet at du som politiker har ansvaret for å holde IMAGET ditt sånn noen lynne i samsvar med partiet!

Var trofast Høyre velger men etter Jan Petersen så er jeg blitt Frp mann.

Please barber deg, jeg sponser gjerne en høvel, nå i dag gir du meg for mye RØDE vibber med det utseendet

Kjell M.

Ryddig av deg å sensurere motargumenter i bloggen din:)

PeeWee

02.11.09

Det som nok har skjedd her er at Røe Isaksen følte for å lange ut mot sosialdemokratiet, men følte han har blitt for voksen, blitt valgt inn på stortinget og greier slik at han må fremstå mer seriøst, og derfor ikke kan lange ut mot sosialklienter eller heroinforbudet. Da fremsto nok sexualundervisning som et mer eller mindre uskyldig alternativ. Uansett, når flere unge leser Ayn Rand romaner trenger de virkelig litt sunn sexualundervisning for å kompensere, slik at de forstår at når damene sier nei så mener de virkelig nei og slikt.

Ole Christian

02.11.09

Jeg mener det burde åpnes for et obligatorisk fag på ungdomsskolen som tar for seg seksualitet. Her skal unge lære om sin egen og andres seksualitet, seksualitet i et historisk perspektiv og seksualitet i praksis. På denne måten vil vi bli kvitt mange av de jentene som er sykt, sykt dårlige til å suge. Samtidig som gutter lærer bedre å gi jenter en skikkelig orgasme (du aner ikke hvor ofte jeg hører jenter klager på mine likemenn..). Hjemmelekser vil aldri bli mer gøy enn å ha gruppeoppgave i praktisk seksualitet sammen med den peneste jenta/kjekkeste gutten!

Forstår ikke hvorfor ikke verken Sv eller Ap har ringt meg og tilbudt meg plass i Kunnskapsdepartementet. Er jeg for overkvalifisert?

meg

02.11.09

Hva er egentlig så galt med at 18 og 19 åringer blir gravide?
Er det ikke heller et større problem at folk på rundt 35-40 oppdager for sent at de er for gamle til å kunne klare å få barn?

Er det kun mere seksualundervisning som kan forhindre at vi får unge mødre? Er det egentlig kunnskapen det skorter på ?

Hvor mange er det av unge gravide (under 18) som i dag ikke vet hvordan man kan forhindre å få barn? Neppe så mange.

En kan for eksempel se hvor mange av de mellom 20-50 som blir uønsket gravide , tror dere virkelig at det er kunnskapen som mangler?

Det blir litt som unge bilførere som teknisk behersker bilen svært bra og kan omtrent all teorien utenat likevel kjører mange av de villmann. På tross av hva de har lært.

Hvis målet er å få ned antall gravide unge jenter så er det på tide at folk innser at fde ikke alltid praktiserer det de har lært. (Joda jeg vet at seksualundervisning er mer enn å bare få ned tallet uønskede graviditerer,men dette blir jo nettopp trekt fram som et viktig argument)

Finnes det forresten undersøkelser som viser hva ungdommen egentlig kan? Jeg tror mange hadde fått hakeslepp over å se hvor mye unge egentlig vet. Faktisk vil jeg tro at mange eldre kan mindre enn mange unge i dag.

j b

02.11.09

Mette –

Jeg er litt forbauset over at du som 68-modell klarte å «lure deg unna» skikkelig seksualopplysning! Du var ungdom akkurat i den tiden da det faktisk begynte å komme nesten skikkelig stoff! Kanskje du befant deg i svært konservativt miljø, eller var et par år for tidlig – de beste bøkene vi har hatt kom ut på 80-tallet.

På 90-tallet gikk det nedover igjen: En av de populære store «informasjons»bøkene fra 1995, har «fotoillustrasjoner»: Når pubertetsutviklig omtales, vises «kjønnshåringen er blitt tettere og mer kruset» og «areola – det mørke feltet rundt brystvorten – blir større og mørkere», med fotos av figurer I TURNDRAKT. Fortsatt er det så skamfullt å være illustrasjonsmodell for det du likevel ikke ser gjennom turndrakta at hodene er tonet ned i svart…

Siden den gang har hysteriet bare blitt verre og verre, særlig i forhold til avbilding. I dag klassifiserer Redd Barna det som et «seksuelt overgrep» mot et barn om det får se et bilde av et nakent menneske (eller får se det in natura) – uansett hvem som har bildet. I en studie fra 2007 var det i 71% av tilfellene klassekamerater eller søsken som visste fram bildene; det forandrer overhodet ikke på Redd Barns diskusjon av problemet – alt slikt er «overgrep». Så jeg ble selv seksuelt misbrukt som barn, uten å ane noe om det den gang: Jeg husker godt at et par av guttene i klassen hadde med pornoblader som vi tittet nysgjerrige i… Den gang var det ikke misbruk. I dag er slikt misbruk.

Redd Barna definerer som GROVT seksuelt misbruk av et barn om det fotograferes nakent – igjen: fullstendig uten forhbehold. Det gjelder OGSÅ private bilder i familiesammenheng, uten hensyn til alder. Så jeg har blitt grovt seksuelt misbrukt av mine foreldre, gjentatte ganger. Akkurat som jeg har grovt seksuelt misbrukt min egen datter, etter Redd Barnas definisjon.

Jeg er faktisk glad for at jeg ikke hadde DENNE typen seksualopplysning på skolen i min barndom. Jeg tror ikke jeg ville vært mer lykkelig om jeg hadde vokst opp i vissheten om at mine foreldre utnyttet meg grovt seksuelt med fotoapparatet sitt, og ville neppe vært mer hjulpet om de av den grunn hadde vært nødt til å tilbringe en tid bak murene. Jeg vokste opp i lykkelig uskyld uten å vite at jeg egentlig burde hatt store traumer, lærevansker, vært sengevæter og uten venner, som resultat av misbruket.

Jeg er redd vi i dag har havnet så langt ut på en ytterlighet at det til en viss grad i dag er en «opplæring til traumer». Det blir SKAPT masse fiktitive «overgrep», som bare finnes på papiret, ifølge en akademisk definisjon, uten å være det i utgangspunktet. At klassekamerater viser hverandre pornoblader er ikke noe reelt «overgrep». At foreldre tar bilder av sine unger i badekaret er heller ikke «overgrep». At en pappa stryker sin datter nedover ryggen, og stopper IKKE ved trusestrikken, men fortsetter nedover rumpa og låret – det er et kjærtegn, ikke et overgrep.

Når skolen lærer ungene at slik de opplever det er FEIL, det som er korrekt er at det ER overgrep selv når alle liker det og ingen vil skade noen, da er vi på vei inn i en opplæring i traumer.

Nei, det er ikke skolens feil (alene), det er hele samfunnet vårt som ønsker at det skal være sånn. Vi ønsker en klar todeling, særlig for barn: Det finnes ingen mellomting mellom høflig hilse-i-hånden kontakt og overgrep. Hvis det ikke skjer mellom elskere, er enhver kroppskontakt utover hilsing og kjapp kinn-mot-kinn ganske suspekt, og må betraktes som opplegg til overgrep. Slik ser samfunnet på det, og slik vil vi lære barna på skolen at det er.

Jeg skulle ønske at skoleundervisningen ville lære barn at det er en lang, lang, lang, skala av fysiske kjærtegn som ikke representererer noe som helst negativt «overgreps»-preget, slik at ungene visste når avstanden til «overgrep» er kjempestor, solid margin. Men det lærer de ikke idag: Det er panikken på fra første stund.

Dessuten skulle jeg ønske at de lærte at det er en lang, lang, lang skala av å glede seg over hverandres kropper som gutt og jente, før man kommer til knulling med riskiko for graviditet eller sykdommer. Men det lærer de ikke: Det aller første alt dreier seg om er «inntrengingen». Det er den alt er innrettet mot (så lenge det dreier seg om fysiologi). Kroppslig nærhet, kroppslig varme, er mye mye mer enn knulling. Knulling er noe du gjør med en kjæreste, når dere begge ønsker, men du kan gjøre massevis behagelig og positivt sammen med andre som du ikke er kjæreste med, og som likevel er fint å gjøre sammen – om så å bare omfavne hverandre lenge, med alle klærne på!

Da jeg selv var pappa for barn «i den alderen» ga jeg nok en del opplysninger som skolen (og samfunnet) helst hadde sett at jeg hadde holdt litt lavere i terrenget: De underbygget ikke bestandig samfunnets oppfatninger. Men jeg tror ikke dagens generelle holdninger i samfunnet er det som tjener ungdommen best på lang sikt, ikke de som gir dem reflekterte, fornuftige harmoniske holdninger til egne og andres kropper. Jeg er er relativt pessimistisk til hva som eventuelt kommer ut av endringene som nå er bebudet. Det vi trenger er en total omvelting av forholdet til kropp og seksualitet i samfunnet generelt – ikke bare i seksualundervisningen i skolen.

Christopher R

02.11.09

Resultatet av «undervisningen» fra SVere ( slik mange av mine lærer var) er at jenter som ikke sier nei skal få skyldfølelse…

02.11.09

En ting er.. hvor mange av oss har egentlig lært noe om sex fra våre foreldre? Har flertallet i det hele tatt snakket om sex med far og mor? Eller noen andre voksne for den del?

En annen ting er at våre foreldre ikke vokste opp i en tid der porno er normalt fra man er gammel nok til å dobbelklikke Firefox, der ethvert tenåringsblad reklamerer for gruppesex og de som ikke har analsex på ungdomsskolen er pingler.

Man kan ikke på noen måte forvente at foreldre skal leve i den samme verden som deres barn, så lenge de forandrer seg så raskt og radikalt fra generasjon til generasjon. Sier man til barna «lær av det du leser, det du opplever, det du blir fortalt», vel.. kan samfunnet bli særlig mer seksualisert enn det er i dag?

Et asiatisk ordtak sier noe slikt som… «Ikke tving barna dine til å være som deg, de vokser opp i en annen verden». Vi vokser opp i en annen verden, og vi kan ikke forvente at våre foreldre skal lære oss hvordan vi skal forholde oss til VÅR verden, noe mer enn vi er i stand til å vite alt om våre barns opplevelser.. så lenge man ikke kommuniserer.

For hvor mange av oss har bedt våre foreldre om sexråd? Har flertallet av oss spurt mor og far om sex? Eller noen andre voksne for den del?

02.11.09

Du fremstiller dette utrolig enkelt Røe Isaksen. Mulig du tror dette er enkelt også men da har ikke du som politiker åpnet øynene dine og sett utenfor din lille sfære.
Barn og unge sliter med seksualitet og spm omkring dette. Ikke alle kan eller vil samtale med foreldrene sine om dette. Og noen har ikke venner.
Tror du Røe Isaksen, at sex handler kun om hvor og hvem man stikker den?
Da bør du sporenstreks oppsøke en som kan gi deg litt undervisning.
Det handler om identitet, normalitetsspm., overgrep, hvor går grensen, legning etc etc. Skolene kan bidra med undervisning og også info hvor man henvender seg for ytterligere info (som helsesøster, samtaler med fagfolk m.m).
Dette handler ikke om et enkelt spørsmål men om mange omkringliggende tema som kan styrke de unge og gjøre hverdagen deres lettere.

I dag oppsøker voksne par sexologer for veiledning. Hvorfor skulle man tro ting er lettere for et barn?

Hvis ditt syn på dette er representativt for Høyre sin tankegang så trenger dere alle en god del undevisning…Det beviser da at det foreldre og venner har gitt, rett og slett ikke holder mål.

Domus Nova

02.11.09

@TRI: Ja, nå har du funnet nok et vesentlig tema å ta opp, ser jeg.. Fortsetter i kjent stil, som den rabulisten du er.

Seksualunderviser

02.11.09

Du skriver at «mennesker har hatt sex i alle tider» og det stemmer jo det. Men det største poenget er jo at dagens samfunn ikke har vært i alle tider, derfor må seksualundervisning tilpasses det moderne samfunn ikke sant?
Høres ut som at du har misforstått litt egentlig.

Det viktigste er jo å lære unge om sex på en ordentlig måte og ikke la porno lære dem det, slik det har vært svært lenge.

Hanne

02.11.09

Etter å ha vært med i MSO (medisinernes seksualopplysning) i Bergen i over 6 år, og undervist på skoler, flyktningmottak og lærerhøyskoler, føler jeg at jeg sitter med en del kunnskap om seksualopplysning og ungdoms forhold til sex.

Noe av det viktigste vi gjør når vi underviser er å korrigere feilinformasjon. Denne feilinformasjonen kommer fra internett, jenteblader, presse og venner. All denne ”informasjonen” gir dessverre mange inntrykk av at en del seksuell atferd ikke bare en helt normalt, men til og med forventet. Dessuten er det ikke lett for en 15-åring å vurdere kildene kritisk, kildekritikk er jo noe man ikke lærer før man begynner å studere på høyskole- eller universitetsnivå.

Du tror kanskje at ungdom kan nok om kjønnssykdommer og prevensjon, men min erfaring både som underviser og fra arbeid som lege forteller meg noe helt annet. 16 år gamle jenter som er seksuelt aktive kommer til meg, og de ikke vet hva klamydia er. Statistikken sier jo også noe annet. De siste 10 årene har klamydia vært stigende i Norge, og i 2008 var tallet på rekordhøye 23 488 (http://www.fhi.no/). Det er jo tydelig at det er noe som ikke fungerer i den seksualopplysningen som norsk ungdom får, når dette er en sykdom som er lett å beskytte seg mot, og lett å behandle.

God seksualopplysning fungerer, det finnes det vitenskapelig bevis for. Ungdom som får seksualopplysning debuterer ikke tidligere eller senere enn andre, men de debuterer under tryggere omstendigheter.

Jeg mener ikke at seksualundervisningen i norsk skole er perfekt, langt ifra. Men jeg mener det er viktig at norsk ungdom får god og riktig seksualopplysning. Og det er viktig at man når flest mulig, og der finnes det faktisk ingen bedre arena enn skolene. Jeg mener at skolene i større grad bør ta inn undervisere utenfra med spesialkompetanse på feltet, men MSO rekker dessverre ikke så langt, i og med at vi kun eksisterer i 4 byer. Derfor mener jeg at lærerstudenter bør lære å kunne holde noenlunde vettug seksualundervisning, og at temaet skal få status som en viktig del av den undervisningen ungdom får i skolen.

Anonym jente

02.11.09

Jeg skulle ønske skolen også satte fokus på abortforebygging og at det er greit å bære frem et barn. Det skjer altfor mange aborter i Norge idag. Selv om jeg respekterer at det er hver jentes valg og støtter loven om selvbestemt abort, må samfunnet ta et helhetsansvar for å få ned antallet aborter. Det skjer ihvertfall ikke av seg selv, og jeg håper dette perspektivet blir med i kunnskapsministerens satsing på sex i skolen.

j b

03.11.09

apples –

Hvis du setter på «Deep Throat» for ungene og forteller at «dette var sånn bestemor så på da hun var ungdom, og foreldrene hennes, dine oldeforeldre, ble sjokkerte!» da tror jeg nok barnebarna av i dag også blir ganske sjokkerte!

Hver generasjon har i hundrevis av år trodd at de var de føste som oppdaget erotikken. Oppdaget pornoen. Men masse av pornoen du finner på Internett i dag er både tretti og førti år gammel. På fotosiden ønsker de fleste i dag en teknisk kvalitet som betinger at det ikke er mye eldre (Deep Throat, 37 år gammel, er elendig teknisk kvalitet!). For gode porno-tekster kan man vel like gjerene lete enda lenger bakover.

Problemet med foreldre-sex-råd er stort sett at de kommer alt for sent. Det er mye lettere for foreldrene å starte mye, mye tidligere! Selv måtte jeg forklare blomstene og biene for min datter ut fra mamma og pappas aktiviteter, og hun hoppet av iver da hun forstod at «Da er jo pollenet liksom en slags sæd, da, pappa!» Ja, du har helt rett, jenta mi. (Hun var fire og et halvt, dengang.)

Jeg kom på forskudd. Fortalte hva som skjedde da det skjedde, gjerne litt utvidet. Alt var på plass før det dannet seg noen store svarte hull av uvitenhet. Det gjorde det veldig mye lettere å komme med tilleggsinfo når det måtte passe, f.eks. inspirert av nyhetsmeldinger (hva er egentlig dette mer omskjæring?), overgangsritualer, vitser som venner har kommet med, osv. osv. Når all basiskunnskapen er på plass, er det ikke noe skamfult eller vanskelig med få fylt in de siste manglende detaljene.

Selvsagt fikk jeg tilbakemeldinger som fortalte meg at samfunnet har endret seg siden jeg selv var ungdom. Men det var en åpen kanal: Den grunnleggende kunnskapen hadde kommet hjemmefra, og selv om «dekorasjonen» er annerledes i dag, endrer ikke det på fundamentet. Selvsagt aksepterer jeg at det er endret – og hun vet godt at det det først og fremst er på overflaten. At det hun har med hjemmefra er et godt grunnlag.

Om samfunnet kan bli mer seksualisert enn det er i dag??

Aaaahhh – Selvsagt! Vi har et så krampaktig, anspent forhold til seksualitet at det totalt strupende! Vi burde kunne forestille oss et samfunn med et avslappet, naturlig forhold til kropp, der vi ikke var panisk opptatt av rutiner og teknikker og sex-hjelpemidler og…

Kan du forestille deg et samfunn der det er helt naturlig å få besøk av en venn som møter deg med et dypt kyss, som kjæler deg runt halsen, nedover nakken, varmer rumpeballene dine mens du presser brystene dine mot ham, og du kjenner at han vokser i skrittet – men dere er jo ikke knullevenner, så dette er er bare å kjenne den menneskelige varmen fra en annen kropp, slett ikke noen knulleinvitasjon?

Eller: Kan du forestille deg den niåringe jentungen din komme løpende ut fra dagens kveldsbad, gi håndkledet til onkel med beskjed «I kveld vil jeg at du skal frottere meg, onkel Per!».

Er det helt naturlig og selvsagt at dere dusjer felles i famlien, uten nøkkel i badedøra, og gjerne frotterer hverandre tørre? Har du fortalt din datter hvordan DU opplevde det å miste jomfrudommen? Har du fortalt ungene hvordan det var å elske første gang med han som er deres pappa?

Hvis dere er et gjeng i badstua, og har kastet dere ut i snøstormen og kommer inn igjen hutrende og iskalde: Hvem av dem er du åpen for at hutrende spør: Hold rundt meg og varm meg litt, dette ble for kaldt for meg! – av ditt eget, og av motsatt kjønn?

Hvem i din slekt og familie, og i din omgangskrets, kunne du tenkte deg å gi en total kropps-skrubbing under dusjen?

Tenk deg ulike personer i din familie/slekt: Hvis du måtte trøste et helt fortvilet menneske, hva slags fysiske kjærtegn kunne du komme til å gi – på hvilke deler av kroppen? Sett at vedkommende hadde minimalt av klær på kroppen – hvordan ville det påvirke det?

Det er zillionvis av slike kroppslige, erotiske, seksuelle situasjoner som vi overhodet ikke har noe velutviklet forhold til eller er forberedt på i dagens samfunn. Den eneste «seksualiteten» der er massevis av er en stereotypisert, knulle-rettet forestilling om to vakre personer av motsatt kjønn mellom 18 og 30, som gjennomfører samleier i samsvar med Hollywoodkrav.

Dagens «seksualisering» av samfunnet har så godt som null verdi for å vite å forholde seg seksuelt til de mennesker man faktisk forholder seg til i privatliv og i andre sammenhenger. Det er en ren «formell» konstruksjon som relaterer seg til bilder i Dagbladet og på reklameplakater, og ikke har nevneverdig med dine egne seksuelle følelser å gjøre i det hele tatt.

meg

03.11.09

Jeg lurer på om det i seksualundervisningen i dag også snakkes om kjærlighet? Sannligvis ja. Da lurer jeg på hvordan man underviser om kjærlighet?
Kjærlighet kan jo ikke beskrives , det må oppleves……..!

La nå ungdommen få ha noe for seg selv . Om alt skal systematiseres og beskrives så mister det noe av mystikken.

Om noen prøver å undervise om hva kjærlighet er så er de likevel dømt til å mislykkes , jeg har ennå ikke sett noen klare å beskrive det.
Nei, jeg er ikke forelska ,men skulle ønske jeg var det 🙂
Jeg husker nemlig hvordan det var,men som sagt det er ubeskrivelig…..

03.11.09

Jeg våger å påstå at dagens lærere langt ifra er så «på hæla» som de var for 20 år siden.

Jeg tar gjerne en samtale med min sønn om pubertet, sex og tilhørende prevensjon.
Men om noen spør min sønn setter han nok langt større pris på undervisning i plenum.

Og kanskje er det ikke så dumt at mer av denne undervisningen havner inn under skolen, for mange foreldre har stooore problemer med å ta opp temaet med sine håpefulle.

Og jeg har også tatt en runde på internett med min sønn og utforsket sexsidene, med mildt sagt sjokkerende resultat! Informasjonstilgangen er helt vill, og villedende, og fører til total vranglære!

Gruppesex, partnerbytte og Sadoma……. virker å være mer regelen enn unntaket, og disse stakkars ungene våre sliter med å formidle sin undring og redsel over å være «unormal» fordi dette ikke tiltaler dem, til foreldrene sine. Kjærlighet som en utløsende faktor for sex synes å være utopi..

Det finnes mange fantastisk dyktige foredragsholdere i landet vårt som har MYE å bidra med i skolen. Bruk dem, og få fokus tilbake til hva sex faktisk er 🙂

03.11.09

Som lærer med lang fartstid begynner jeg i grunnen å bli passelig lei politikere som skal synse noe om skolen. Skolen er en pedagogisk institusjon som burde være styrt av pedagoger.
Nå er den desverre styrt av politikere med oss lærere som lydige sauer som utfører det vi blir best om. At du i din tydelige uvitenhet også skal blande deg borti det her er ikke noen overraskelse.
Det utføres masse godt arbeid på feltet i norsk skole, og den rødmende lærer’n er stort sett en saga blott.
Bruk heller tida di på å sørge for at pedagogene får styringa med skolen du, så skal vi nok få til noe. Foreldre i Norge overlater gladelig mer og mer til skolen, skolefritids og barnehager, av bekvemmelighetshensyn.
Vi velgere har ansvar, men det tør ikke feige politikere minne oss om. Husk at med krav følger plikter.
Vil politikere gjøre noe med det gjennomseksualiserte samfunnet?
Det får holde, jeg blir bare så forbanna hver gang en politiker uttaler seg om skolen.

Mie Hansen

03.11.09

Jeg er helt sikker på at man trenger mere sexualundervisning i skolen. Se bare på dagens folkevalgte som har konstruert en sexlov som vi ikke har sett maken til siden føydalsamfunnet. Det må ha vært noe i sexalundervisningen som glapp. F.eks. at man ikke skal blande seg i hva to voksne mennesker foretar seg under dyna, uansett.
Så derfor, ja til styrking av sexualundervisning i skolene, som igjen vil være en investering så vi for fremtiden kan unngå nye lover som tar tak under folks dyner.

meg

03.11.09

«F.eks. at man ikke skal blande seg i hva to voksne mennesker foretar seg under dyna, uansett.»

Er det ikke nettopp det seksualundervisning gjør?

Kåre

04.11.09

Jeg er av den oppfatning at matematikkundervisning må ut av skolen, det er mistillit mot foreldrene å tro at man ikke kan lære seg dette hjemme.

Nils Christian Tvedt Karlsen

04.11.09

MEDISINERNES SEKSUALOPPLYSNING (MSO)
Jeg ønsker å nyansere bildet du tegner noe.
Satsning på seksualhelse er ikke synonymt med en «rødmende ungdomsskolelærer som har gravd frem en gigantisk penis i plast»
Medisinernes seksualopplysning (MSO) er en idealistisk organisasjon bestående av leger og legestudenter som siden 1974 har drevet seksual- og samlivsundervisning for ungdom i Norges største byer.
Den rødgrønne regjeringen øker stadig sin støtte til Medisinernes Seksualopplysning i Oslo. I 2009 mottar vi over 440,000 kroner som er øremerket seksualundervisning i ungdomsskoler, ungdomsklubber og i flerkulturelle grupper osv.
Disse midlene har i 2009 allerede gitt godt over 4000 ungdom i Oslo-områder et 6 timers eksternt undervisningsopplegg. Vi er unge medisinstudenter, vi rødmer ikke og organisasjonen har eksistert siden 1974, hvilket betyr at vi har med oss betydelig erfaring på området.
Ungdom kan allerede masse når vi kommmer på besøk til skolene, dette takket være solide fagplaner som gir elevene nødvendige grunnkunnskaper. På noen noen viktige områder er det imidlertid skrikende behov for forbedring! Vi opplever at elevende trenger mye veiledning på holdningsrelaterte tema som overgrep, homofili, seksualatferd og pornografi.
Min personlige erfaring ute i ungdomsskolene tilsier at over halvparten av elevene ikke aner hva et overgrep er, dette er alvorlig, og gir oss i MSO enorm motivasjon til å fortsette det viktige arbeidet i samarbeid med helsedirektoratet.
Jeg vil også trekke frem arbeidet vi gjør på skoler med stor andel flerkulturell ungdom. Behovet for kunnskap er trolig større her enn i høyres hus, hvor man åpenbart klarer seg «uten hjelp fra sosialdemokratiet».
Ditt bidrag til seksualhelsedebatten er naivt, snevert og ikke gjenkjennbart for oss som driver med dette til daglig.
Vi i MSO er utrolig taknemmelige for å være del av spydspissen i regjeringens satsning mot ungdoms seksualhelse, og øker vår virksomhet i takt med rødgrønne bevilgninger.
(Jeg kan forøvrig informere deg om at vi også har mottatt støtte fra Høyre under Willoch og sentrumsregjeringen)
Ta gjerne kontakt med MSO om du ønsker å nyansere ditt bilde av ungdoms seksualhelse, jeg mener du trenger det!
Med vennlig hilsen,
Nils Christian Tvedt Karlsen
Leder, MSO-Oslo
http://www.mso.oslo.no

[…] Intellectual charlatan Torbjørn Røe Isaksen intones that his conservatism is blessedly free of American “narrow-minded moralism” before half-heartedly critiquing the public schools’ sex education on the grounds that it […]

Har du en mening?